Af: kollektivtrafik
Siden åbningen i 2002, hvor det første metrotog kørte ud på sin første førerløse tur på strækningen mellem Nørreport og Vestamager (M1) og Nørreport og Lergravsparken (M2), har Metroen transporteret over en milliard passagerer rundt i hovedstaden. På en almindelig uge benytter godt to millioner mennesker sig af muligheden for at komme rundt i byen. Det gør Metroen til hovedstadens mest benyttede transportmiddel
Metroselskabet i København mener, at Metroen har forandret Hovedstaden fra storby til metropol. Kerneopgaven er efter de første 20 år stadig at levere en stabil drift og høj passagertilfredshed, mens en helt ny metrolinje, M5, er på tegnebrættet.
- Metroen er noget af det bedste, der er sket for København i nyere tid. Den har siden åbningen for 20 år siden løftet vores by markant, så vi i dag er i liga med de allergrønneste storbyer i verden. Metroen er samtidig en uvurderlig del af den lim, der binder København sammen socialt og på kryds og tværs af bydelene, for den gør det muligt at komme ubesværet rundt uden at eje en bil. Det skal vi have meget mere af i fremtiden, siger Københavns overborgmester, Sophie Hæstorp Andersen (S).
Udbygningen af Metroen har eksempelvis betydet, at det er blevet nemmere at komme rundt i byen, og at områder som Ørestad, Amager Øst og senest også Nordhavn er blevet knyttet tættere til resten af København. Samtidig har Metroen skabt hurtige forbindelser mellem hovedstadens mange historiske bydele, herunder Frederiksberg.
- I dag fejrer vi Metroen, som har skabt nye forbindelser og bundet byen sammen på en helt ny måde – ikke mindst på Frederiksberg. Metroen har givet os alle en nemmere hverdag og har desuden tjent som inspiration for bæredygtig offentlig transport og visionær byudvikling mange steder i verden. De første 20 år er en hyldest til hele hovedstaden, som på samme tid er blevet både større og mindre. Metroen er grøn transport, når den er bedst. Det skal vi være stolte af og bruge som drivkraft til fortsat at skabe bånd mellem Frederiksberg og København, så vi kan sikre, at vores hovedstad bliver ved med at udvikle sig. Men Metroen er slet ikke færdig, og vi skal have meget mere metro på Frederiksberg og i København, siger Michael Vindfeldt (S), der er borgmester i Frederiksberg Kommune.
Metroen er i dag udbygget med M3 Cityringen og M4 Nordhavn. Og 39 metrostationer forbinder København og Frederiksberg på kryds og tværs. I 2024 åbner M4 Sydhavn med 5 nye metrostationer og et stort trafikalt knudepunkt ved Ny Ellebjerg (kommende København Syd). Derudover er en helt ny linje, M5, er på tegnebrættet. Som det mest bæredygtige kollektive transportmiddel er Metroen blevet en selvfølge for mange og et oplagt valg for over to millioner ugentlige passagerer. Metroen er desuden det kollektive transportmiddel, der scorer højest tilfredshed blandt kunderne i den kollektive transport.
- Metroen har spillet en afgørende rolle for Københavns udvikling i de sidste 20 år og vil også gøre det i fremtiden. For mens byen vokser og bliver større, så vokser behovet for effektiv, grøn transport. Allerede ved åbningen i 2002 var Metroen et yderst fremsynet bud på bæredygtig kollektiv transport med førerløse tog i døgndrift og hyppige afgange. Og Metroen mere end nogensinde en succes – også trods kriser. Det vidner vores flere end 300.000 daglige passagerer om,”siger Jørn Neergaard Larsen, bestyrelsesformand i Metroselskabet.
I 1902 - 100 år før det første metro-tog kørte ud på skinnerne i København - var et metrosystem i København på tale. Men beslutningen udeblev til trods for, at mange andre europæiske byer dengang fik metrosystemer, herunder Paris og Berlin. Siden var projektet på tale ved flere lejligheder. Men først i starten af 1990’erne begyndte planerne om at bygge metro i Danmarks hovedstad at tage form. De to metrolinjer, M1 og M2, åbnede i etaper i perioden 2002-2007 og består af 22 stationer, der strækker sig over 21 kilometer. M3 Cityringen åbnede i 2019, og i 2020 blev M4 Nordhavn sat i drift.
Fakta om Metroen:
Tidslinje:
Metroen i tal: