NYHEDER 9. DEC 2020 KL. 13:49

Nyt signalsystem rulles ud på Farumbanen og Ringbanen

Af: kollektivtrafik

I slutningen af januar tages det nye signalsystem i brug på yderligere to strækninger på S-banen i Hovedstadsområdet. De første tre måneder vil være en indkøringsperiode, hvor det nye system skal justeres til


Banedanmark er i disse år i fuld gang med at udskifte de gamle og utidssvarende signalsystemer på både fjernbanen og S-banen. Det betyder, at det nuværende signalsystem over de næste år vil blive udskiftet med et nyt, moderne computerstyret signalsystem, som skal sikre en robust, stabil og pålidelig togtrafik på S-banen.

Skal tilpasses danske forhold
S-banens nye signaler er i dag installeret og taget i brug mellem Jægersborg og Hillerød, samt mellem Svanemøllen og henholdsvis Ryparken og Klampenborg. I 2021 er turen så kommet til Ringbanen og Farumbanen.

S-banens nye signalsystem er baseret på såkaldt Communication Based Train Control (CBTC) og vil på sigt skabe en mere stabil togdrift og give flere tog til tiden.
Systemet er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner og er i drift flere steder i verden - eksempelvis i London og New York. Systemet er kendt og afprøvet teknologi, men det skal tilpasses danske forhold.

Når det nye signalprogram tages i brug på Ringbanen og Farumbanen 25. januar, vil der derfor være en indkøringsperiode på tre måneder, der betyder mindre ændringer i køreplanen i dagtid på hverdage.

Ringbanen vil i perioden køre hvert sjette minut i lidt ændrede minuttal i modsætning til hvert femte minut i dag. På Farumbanen vil stationerne Skovbrynet og Dyssegård blive betjent med halvt så mange stop.

Ændringerne i køreplanen vil vare frem til 25. april og sker for at sikre den bedst mulige punktlighed i indkøringsperioden. Om aftenen og weekenden vil der ikke være nogen ændringer i forhold til den normale køreplan.



Jernbaner