Af: kollektivtrafik
Antallet af rejsende i Københavns Lufthavn på Amager er faldet med godt 90 procent på grund af rejserestriktionerne. Derfor er det nødvendigt at begrænse omkostningerne i Københavns Lufthavn, så vidt det er muligt. Derfor lukkes dele af lufthavnen ned fra 25. november
Status er den, at der i dag i gennemsnit rejser 5.600 passagerer gennem lufthavnen mod 83.000 før corona-tiden.
Det lave passagertal betyder, at lufthavnen lukker omkring 40 procent af terminalområdet, der huser 24 gates.
- Vi kan spare lidt på for eksempel strøm, rengøring, vedligehold og patruljering. Hver en krone vi kan spare, er helt afgørende i en tid, hvor lufthavnen har mistet stort set alle indtægter og vi må låne et større tocifret beløb hver måned for at holde åbent, siger driftsdirektør Christian Poulsen og fortsætter:
- Samtidig kan vi give de få rejsende, der stadig er her, en lidt bedre oplevelse ved at rykke os sammen, så det ikke bliver en helt så tom oplevelse som i dag, dog fortsat med fokus på fysisk distance og sikker drift af lufthavnen.
Nedlukningen af cirka 40 procent af gate-området sker fra 25. november og vil vare hele 2021 med mulighed for genåbning indenfor to måneder, hvis antallet af passagerer stiger så meget, at behovet for mere plads skulle melde sig.
Lukningen sker i samarbejde med de flyselskaber, virksomheder og ground handlere, som bliver berørt, mens en række driftsområder er lukket ned. Det sikres blandt andet, at lejere og personale fortsat kan få gennemgang til deres lejemål.
I sidste uge blev det i samråd med flyselskaberne også besluttet at natlukke for alle kommercielle passagerflyvninger fra midnat og frem til klokken seks alle ugens dage. Det sker for at lette omkostningerne hos flyselskaber, lufthavnen, myndighederne og ikke mindst groundhandlerne, der håndterer fly, bagage og passagerer.
Fragtflyvninger er ikke omfattet af natlukningen.
- Beslutningerne om at natlukke og nedlukke en del af terminalområdet indebærer en reduktion i CPH’s kapacitet til afvikling af flytrafik, men vi vil fortsat kunne leve op til vores forpligtelser som Danmarks internationale lufthavn, understreger Christian Poulsen.