Af: kollektivtrafik
Udfordringerne for den kollektive trafik knytter sig til passagertallet, den gennemsnitlige billetpris og øgede driftsudgifter. Sådan lyder det i det overblik over budgetforslaget for Odense Kommune, som politikerne tog stilling til torsdag
Passagertallet i busserne har oplevet et dyk siden corona-krisen ankom til Europa og Danmark i marts 2020. Og til trods for, at der spores en fremgang i antallet af passagerer, så er niveauet ikke oppe på samme niveau, som før corona-krisen.
I budgetforslaget for Odense Kommune næste år bliver økonomien i den kollektive trafik bragt i balance på kort sigt gennem et nettobidrag til Odense Letbane på 172,7 millioner kroner i 2025 og 166,5 millioner kroner 2026, og budgettet til busdriften bliver på 176,9 millioner kroner i 2025 og 162,9 millioner kroner i 2026.
Det betyder, at Odense Letbane tilføres yderligere 102,6 millioner kroner i 2025 og 99,8 millioner kroner i 2026, og at busdriften tilføres yderlige 27,9 millioner kroner i 2025 og 24,3 millioner kroner i 2026.
Tilførslen af midler finansieres af regnskabsresultatet fra 2023 og periodisering af letbanens driftsreserve på balanceforskydninger.
Budgetterne til den kollektive trafik i 2027 og frem skal revurderes, hvor det nye, men forsinkede OUH efter planen vil være i drift. Det vil ske som en del af Budget 2027.