Af: Mikael Hansen
Movia Flextrafik og Præhospitalt Center Region Sjælland, Befordringsservice, udviklede et nyt befordringskoncept under conora-pandemien – isolationsvogne ved tilpasning af eksisterende liftbiler og en særlig chaufføruddannelse
Coronakrisen krævede nye kreative løsninger indenfor regional patientbefordring, da nye kørselsbehov med skærpede hensyn opstod.
Tilbage i de kritiske uger og måneder, da Coronakrisen tog fart, og antallet af indlagte coronapatienter steg og blev ved med at stige. Men hvordan kom disse patienter fra hjemadressen til sygehuset?
Den første og dyre løsning var i ambulancer eller køretøjer til liggende patienttransport. Ud over de høje udgifter til denne løsning belastede de mange coronatransporter regionernes ambulanceberedskab, som skulle have kapacitet til akutte opgaver.
- Movia Flextrafik har i mange sammenhænge arbejdet tæt sammen med Præhospitalt Center, Region Sjælland og har i fællesskab fundet nye kreative løsninger i den siddende patienttransport, fortæller Jens Peter Langberg, chef for Movia Flextrafik. Han fortsætter:
- Under coronakrisen fandt vi en nemmere og billigere måde at løse problemet med befordring af coronapatienter. Movia havde ledige liftbiler, som kunne bruges, men hvem skulle køre disse biler på en måde som sikrede både patienter og chauffører?
Løsningen blev uddannelse
Et koncentreret kursus i hygiejniske principper, personlig sikkerhed i form af værnemidler og rengøring blev løsningen. Præshospitalt Center stillede med paramedicner som uddannede vognmænd og deres chauffører til at håndtere opgaven.
Jens Peter Langberg fortæller:
- Vores bekymring for opgaven blev gjort grundigt til skamme. Der viste sig at være mange chauffører, som gerne ville køre disse vogne efter at have gennemgået uddannelsen hos Præhospitalt Center, selv om der var en risiko for selv at blive smittet. Vi har siden hørt, at chaufførerne har set det som en chance for kompetenceudvikling – en faglig udfordring de ikke kunne lade ligge. Det er jo en dejlig melding at få, når vi ved hvor stor usikkerhed, vi alle havde om corona.
- Vi lagde meget vægt på chaufførernes sikkerhed, fortæller befordringschef Karen Drejer i Region Sjællands præhospitale afsnit. Hun fortsætter:
- Vi tog udgangspunkt i anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen. Dernæst procedurer for sygehuspersonalet om værnemidler, kontakt med patienter og detaljerede hygiejniske principper. Vi fik sikret adskillelse mellem chaufførrummet og passagerkabinen i liftbilerne. Chaufførerne fik uddannelse og der blev udarbejdet videomateriale og skriftligt materiale med henblik på håndtering af opgaven og for at skabe tryghed hos chauffører. Vi afsatte 20 minutter til rengøring af vognene, når patienten var steget ud – og der er tale om en meget præcist beskrevet rengøringsprocedure.
Fleksibilitet
Coronavogne blev den første betegnelse for det nye kørselskoncept – og det blev en succes helt fra starten.
-Vi kunne udnytte fleksibiliteten i Flextrafik, fordi alle liftvogne kunne bruges, og vi fik hurtigt uddannet en stab af uddannede chauffører, siger Jens Peter Langberg og fortsætter:
-Vi havde ledige liftvogne, blandt andet fordi antallet af Flextur-kørsler og handicapkørsler gik kraftigt ned i Coronaperioden. Coronavognene kunne fuldt ud integreres i Flextrafiks bestillingssystem – der var bare sat ekstra tid af til efterfølgende rengøring samt en del andre specielle procedurer, netop dem, som chaufførerne var blevet trænet i.
Coronavognene var en gevinst for Region Sjælland på flere måder. Karen Drejer fortæller:
-I en krisetid med pandemi og stort pres på sundhedsvæsenet og den liggende patientbefordring var det af stor værdi at vi som Region i samarbejde med Movia var klar til at omstille liggende patienttransporter for borgere som ikke havde behandlingsbehov under transporten og alment var i stand til at sidde i en liftbil.
Løsningen var ikke kun til gavn for Region Sjællands akutte beredskab men samtidig også for borgerne -
-For mange er det lidt dramatisk, hvis der kommer en ambulance hjem til bopælen, der er coronavognen en meget mere lempelig løsning for borgeren.
Karen Drejer fortæller, at da pandemien var på sit højeste var der op til 12 coronavogne i drift i døgnet, som varetog opgaven med at transportere borgere mellem regionens hospitaler samt test.
Coronavognen er blevet til en isolationsvogn
Coronavognene var en succes. Derfor har Movia og Præhospitalt Center, Befordringsservice valgt at fastholde konceptet, men har omdøbt vognene til Isolationsvogne.
Karen Drejer forklarer:
-I vores befordringer af borgere i Region Sjælland har vi ind imellem borgere som på grund af deres sygdom og smitterisiko skal hjemmeisoleres og hvor ekstra rengøring af vognen skal sikres i forhold til efterfølgende borgeres transporter. I disse situationer anvender vi isolationsvogne.
Præhospitalt Center, Region Sjælland afholder fortsat kurser for vognmænd og chauffører, da det fortsat skaber stor værdi i den Regionale Patientbefordring.
Andre regioner viste under pandemien stor interesse for måden hvorpå Region Sjælland og Movias Flextrafik løste opgaven. På baggrund af information, erfaringer og materiale fra Præhospitalt Center, Region Sjælland har Region Midtjylland i samarbejde med Midttrafik opstartet samme koncept i deres vognportefølge fra marts 2023.
Fakta om præhospital behandling
Tidligere var ambulancer en transportordning fra skadested til hospital. Nu er det en del af en samlet akutindsats uden for sygehuset, hvor behandlingen starter allerede på skadestedet og under transporten til hospitalet.
Bedre uddannet ambulancepersonale, akutlægebiler og akutlægehelikoptere betyder, at afstanden fra hospitalerne får mindre betydning, fordi patienterne hurtigt får behandling allerede ude på skadestedet. Samtidig er kommunikationen mellem ambulancer og hospitaler styrket via nyt it-udstyr, der sender oplysninger om den tilskadekomnes tilstand direkte til hospitalerne. Det giver læger og sygeplejersker mulighed for at starte den rette behandling, så snart ambulancen ruller ind.
(Kilde Danske Regioner)