NYHEDER 2. JAN 2025 KL. 10:10

Stockholm får førerløs tunnelbane efter københavnsk forbillede

Af: Niels Bak Henriksen

Når den gule linie åbner på Stockholms tunnelbane midt i næste årti, kommer den til at ligne den københavnske metro mere end de nuværende tunnelbanestrækninger i byen. Folkene bag planlægningen har været en tur i København for at se på byens førerløse metrotog


Stockholms Tunnelbana fylder 75 i 2025, og dermed er den god del ældre end metroen i København. Alligevel er det opkomlingen i Danmark, som står model til den næste linie i systemet, som bliver førerløs med kortere og hyppigere tog.

- I stedet for at køre dobbeltkoblede tog som i dag, kommer vi til at køre togene et ad gangen. Det totale antal rejsende bliver det samme, som hvis vi havde haft perroner i fuld længde og dobbeltkoblede tog, men ventetiden bliver kortere, siger Johan Brantmark, afdelingschef på Nya tunnelbanan til den svenske avis Dagens Industri.

Han og de andre folk bag Nya tunnelbanan har været en tur i København for at få inspiration fra de erfaringer med en førerløs metro og effektivisering af den kollektive trafik, som man her har gjort sig gennem mere end 20 år.

Også modellen med at lægge metroen gennem nye byudviklingsområder bliver taget med til Stockholm. Det forventes, at der vil blive bygget små 50.000 boliger langs linien.

Det nye system betyder også, at de stockholmske passager kommer til at kunne sætte sig og se ud gennem forruden, mens toget kører gennem tunnelen, ligesom man kender det fra København, da førerens kabine ikke længere er i vejen.

- Rejsen bliver mere interessant, når man kan se fremad, især for yngre passagerer. Tunnelerne bygges også runde, og det er fordi, vi kommer til at bore tunnelerne i stedet for at sprænge dem, som vi gør med resten af tunnelbanen, siger Johan Brantmark.

Øvrige udvidelser er med førere
Sideløbende med planlægningen af den nye gule linie, så er flere forlængelser af de tre nuværende linier under konstruktion eller planlægning. Men på de nuværende linier og deres forlængelser bliver togene ikke førerløse.

- Da man byggede systemet i Danmark, så byggede man det på et nyt og eget tunnelbanenet. Det er meget lettere at implementere og planlægge for automatiserede tog fra begyndelsen. Det er sværere at lave et system om, som bygger på, at togene køres af førere, som man har i Stockholm, siger Emil Jansson, som er trafikforsker på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm.

Hvor Tunnelbanans nuværende tre linier alle udgår fra T-Centralen ved byens hovedbanegård, kommer den nye gule linie til at styrke nord-syd forbindelserne på en linie vest om centrum. Den får i alt seks stationer fra Fridhelmsplan på Kungsholmen til Älvsjö i byens sydlige forstæder, og undervejs får den forbindelse til alle tre nuværende linier. Den gule linie er planlagt til at åbne i 2034 eller 2035.



Letbaner/Metro/S-tog