Af: kollektivtrafik
Som en af de første lufthavne i Europa har Københavns Lufthavn installeret et batteri, der skal bruges til lagring af strøm fra solceller og vindmøller. Batteriet er kommet på plads gennem EU-projektet Alight, hvor det er lykkedes at håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur. Hos Københavns Lufthavn peger man på, at det bliver det afgørende for lufthavne at kunne lagre strøm fra sol- og vindenergi for at reducere emissioner og nå målet om en net zero drift
- Vi er meget tilfredse med, at det er lykkedes at få installeret batteriet i Københavns Lufthavn. Det er et vigtigt skridt på vejen til en mere bæredygtig drift af lufthavnen. Nu skal vi i gang med at teste forskellige scenarier og finde den bedste løsning for energilagring, som vi derefter kan arbejde videre med i større skala i lufthavnen, siger Maria Skotte, der er direktør for sustainability i Københavns Lufthavn A/S.
Sikkerhedsmæssige risici er blevet nedbrudt
Lars Overgaard, der er projektleder hos Teknologisk Institut, peger på, at der er mange risici ved at bruge et stort batteri til lagring af store mængder energi i en lufthavn. I samarbejdet mellem Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech, som alle er partnere i EU-projektet Alight, er det lykkes at minimere de risici, der stod i vejen for installeringen og den kommende idriftsættelse af batteriet.
- Brand- og røgudvikling, datalæk og lovmæssige forhold er nogle af de risici og barriere, der er forbundet med at sætte et batteri op i et lufthavnsmiljø. Derfor er vi hos Teknologisk Institut glade for at have bidraget til at specificere batterisystemet og gennemføre unikke sikkerhedstest, der har været med til at få det til at lykkedes i Københavns Lufthavn, siger Lars Overgaard.
Hybrid Greentech står bag det energistyringssystem, som skal benyttes til at drive batteri-systemt i lufthavnen. Til det kræves også sikkerhedsmæssige foranstaltninger.
- Det styringssystem, som Hybrid Greentech har leveret, er blevet testet for funktionalitet og driftssikkerhed i vores EnergyFlexLab. På den måde har vi testet styringen i et sikkert miljø, som mindsker risikoen for uhensigtsmæssigheder i lufthavnens kritiske infrastruktur, siger Lars Overgaard.
Smart styring skal bane vejen for effektiv lagring af grøn strøm
Den smarte styring af den kritiske infrastruktur er afgørende i arbejdet med den grønne omstilling af Københavns Lufthavn.
Med Hybrid Greentechs styresystem vil Københavns Lufthavn få et overblik over, hvornår det er mest fordelagtigt at lagre energi direkte fra den solenergi, der bliver produceret på lufthavnens mange solcelleanlæg, og hvornår det giver mening at fylde grøn strøm på batteriet fra elnettet.
- Med vores avancerede styring vil batterianlægget i lufthavnen spille sammen med ladestandere og andre anlæg. Dermed kombineres lufthavnens egne CO2-reduktioner med indirekte bidrag til det samlede energisystem via de såkaldte systemydelser, der på de helt korte tidshorisonter griber ind når elnettet oplever forstyrrelser, siger Christoffer Greisen, der er COO - driftsdirektør hos Hybrid Greentech og fortsætter:
- Alight-projektet giver os mulighed for at løfte barren og vise, hvordan disse cloud-baserede funktioner kan fungere i samspil med de sikre systemer, som anvendes i kritisk infrastruktur, siger han.
For Københavns Lufthavn er det vigtigt med den smarte styring, som kan sikre optimal udnyttelse af den grønne strøm via energilagring i batteriet.
- Med de 1.350 nye ladestandere til elbiler, som Københavns Lufthavn vil få i løbet af de næste år, er det afgørende at få batteriteknologi ind under huden og opbygge erfaringer med de mange muligheder, der er, siger direktør for sustainability i Københavns Lufthavn, Maria Skotte.
Et projekt for fremtidens lufthavn
Arbejdet med at bane vejen for batterianlæg og smart energistyring i lufthavnen er en del af EU-projektet Alight. Projektet skal finde svar på, hvordan elektrificering og forskellige energikilder kan blive en del af indretningen i fremtidens lufthavn, hvor både fly, køretøjer og bygninger får strøm fra 100 procent vedvarende energi.
Projektet vil desuden evaluere skaleringspotentialer til en branche, hvor fremtidens infrastruktur skal kunne rumme mere, end den gør i dag.
- Det er virkelig et spændende projekt, vi er i gang med. Det vil være en kæmpe gevinst, hvis vi bliver i stand til at kunne styre lufthavnens energiforbrug smartere. Det betyder både, at vi kan reducere vores el-omkostning, men endnu mere vigtigt, at vi kan få nedbragt udledningen af CO2-emissioner, siger Maria Skotte.
De forskellige demonstrationsaktiviteter og forsøg med batteriet skal køre frem til udgangen af 2025, hvor der løbende vil blive samlet erfaringer og viden, som kan deles med andre lufthavne.
Fakta om Alight-projektet:
Fakta om batterisystemet: