Af: kollektivtrafik
Trafikselskabet Movia har afsluttet Udbud A21, der er det hidtil største udbud af buskørsel med elbusser. Med udbuddet, som netop er afsluttet, vil der i de kommende år ske endnu et skifte med elektrisk busdrift i Movia's område. Udbuddet omfattede 55 buslinjer med omkring 220 busser fordelt på i alt 20 kommuner og to regioner. Nr alle busser på ruterne er skiftet fra diesel til el i foråret 2024, vil 41 procent af af Movia's køre mere miljøvenligt og mindre støjende. Ved udgangen af 2022 vil andelen af elektriske busser i drift for Movia ligge på 25 procent
Med Udbud A21 får ni kommuner får deres første elbusser. Det er Dragør, Brøndby, Helsingør, Høje-Taastrup, Greve, Ishøj, Køge, Stevns og Ringsted Kommuner. Flere andre kommuner får med udbuddet flere el-busser i drift end dem, de allerede har kørende. Det er København, Frederiksberg, Tårnby, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Rødovre, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk, Hillerød, Frederikssund og Solrød Kommuner. Derudover supplerer både Region Sjælland og Region Hovedstaden med flere elbusser.
Beslutningen fra kommuner og regioner om at omstille de omkring 220 busser til eldrift vil få en markant betydning for den årlige reduktion af CO2, NOx og partikler. Samlet set vil det give en reduktion på 12.500 ton CO2, 25,3 ton NOx og 160 kg partikler, når alle el-busser er sat i drift.
Movia startede omstillingen fra diesel- til eldrift med 76 elbusser i 2019. Med Udbud A21 lander den samlede flåde af elbusser på cirka 560. Hvis man ser på den fulde årlige reduktion med al emissionsfri busdrift, vil Movia i foråret 2024 opnå en samlet reduktion af CO2 på 36.300 tons, reduktion af NOx på 83 tons og en reduktion af partikler på 680 kg.