Af: Mikael Hansen
understregede projektchef Lars Wiinblad, Passagerpulsen, som et afgørende punkt i arbejdet med at få passagererne tilbage i bus, tog, metro og letbane. Ordene blev sagt på webinaret den 15. april om samme emne.
Webinaret den 15. april 2021, arrangeret af Transportøkonomisk Forening (TØF) og Kollektiv Trafik Forum (KTF), fokuserede på, hvordan den kollektive trafiksektor kan få passagererne tilbage i busserne, togene, metroen og letbanen efter Corona-krisen, som man nu kan se en ende på.
Dette er den tredje og sidste artikel, som refererer indlægget fra projektchef Lars Wiinblad, Passagerpulsen.
Lars Wiinblad præsenterede en strategi for at få passagerenen tilbage i kollektiv trafik, som til forveksling – helt ned i det grafiske udtryk – lignede den strategi, som FynBus direktør Carsten Hyldborg fremlagde.
Først skal driften være sikker og pålidelig, og driften skal op på det normale niveau. Lars Wiinblads overskrift på dette var ”Tillid”.
Næste fase er at genoptage en række udviklingstrends i kollektive trafik om rettidighed, sammenhæng, takster og billetter m.m. Lars Wiinblad kaldet dette for ”Returnér”.
Tredje fase er at skabe passagervækst ved øget driftsomfang og en række andre forbedringer. Overskriften er her ”Ekspandér”
Tillid
Lars Wiinblad adresserede meget direkte nogle af coronatidens udfordringer: Tryghed på rejsen, god plads til alle i transportmidlerne, pladsreservation skal fungere godt.
- Det vil være klogt at fortsætte med og højt og synligt rengøringsniveau, sagde Lars Wiinblad og fortsatte:
- Den vigtigste forudsætning er dog, at myndighedernes nuværende anbefalinger om at bruge kollektiv trafik så lidt som muligt, bliver vendt 180 grader og bliver til en lige så tydelige anbefaling af at bruge kollektiv trafik som en sikker og attraktiv transportform. Vi skal selvfølgelig have vaccinationerne gennemført og mundbindskravet afskaffet først – det sidste er nok blev en stor barriere – det er i hvert fald, hvad vi hører i vores bagland.
Returnér
Lars Wiinblad advarede mod at skære i driften eller kvaliteten efter conorakrisen, selv om økonomien kunne pege på den type reaktioner. Han anbefalede også at indføre mere fleksible billetprodukter, som både afspejler den teknologiske udvikling og ændringer i transportbehovene.
Et anden vigtigt punkt er en bedre spredning af passagererne. Lars Wiinblad forklarede:
- Det er svært at forestille sig, at passagerenene vil finde sig i at sidde eller stå meget tæt i busser, tog, metro og letbane, men heller ikke på perronen. Det skal der findes gode løsninger på. Hvis man kan se den forventede belastning på Rejseplanen, kan det være med til at fordele passagerenen bedre over døgnet eller ugen.
Ekspandér
Lars Wiinblads bud på at tiltrække flere passagerer til kollektiv trafik var at styrke kvaliteten og sammenhængen i kollektiv trafik på de parametre, som passagererne lægger vægt på. Her henviste han til Passagerpulsens undersøgelser, som giver klare bud på dette. Desuden anbefalede han konkrete investeringer i rejsehastighed, komfort og en fælles rejsegaranti.
- Vi har konstateret, at forplejningen er på vej tilbage på de lange kollektive rejser. Det ser vi som et skidt i den rigtige retning, sluttede Lars Wiinblad.
Tre anbefalinger
Altså bortset fra disse tre sentenser, som afsluttede hans præsentation. Disse tre anbefalinger er i lige høj grad rettet mod den kollektive trafiksektor og mod politikerne i kommuner, regioner og folketing:
Der er opbakning til kollektiv trafik og den grønne omstilling i befolkningen – rejser i Danmark og til udlandet
Vis befolkningen, at vi vil den kollektive transport. Vær tydelige om investeringerne i infrastruktur og sikring af driften. I mange år frem.
Sæt fælles forpligtende mål for udviklingen af kollektiv transport og antallet af passagerer – på såvel kort som lang sigt.