Af: kollektivtrafik
Det bliver en stor udfordring at få passagererne tilbage i den kollektive trafik efter corona-krisen - og mere generelt at styrke overflytningen af passagerer fra bil den mere bæredygtige, kollektive trafik. Mange redskaber er i spil, men som noget nyt betoner flere og flere taksterne. Både forskerne (DTU), dansk erhvervsliv (DI) og passagererne (Passagerpulsen) har peget på potentialer for en reform af taksterne
Selv S-Regeringen vil nedsætte et takstudvalg, som skal komme med anbefalinger til, hvordan priserne i den kollektive transport i højere grad kan understøtte en overflytning af passagerer fra bilen og over i den kollektive transport og andre CO2-venlige transportmidler (cykling og gang). Ambitionen er en omlægning af takststrukturen, som bidrager til reduktionen i CO2-udledningen.
Hvordan indgår nye priser og ny prisstruktur til i den kollektive trafik som en del af et klimavenligt og trængselsfjendtligt come-back for den kollektive trafik?
Kollektiv Trafik Forum holder tre webinarer om emnet.
Fredag 23. april 2021:
Forsker: Taksterne i den kollektive trafik skal reformeres, v. Hjalmar Christiansen, DTU
Tirsdag 27. april 2021:
Midttrafik: Pendlerne har brug for fleksibel billet, v. Mikkel Holm Schou og Jeppe Færgegaard Sørensen, Midttrafik
Tirsdag 4. maj 2021:
DSB: Tilbage på sporet - Priser tilpasset kunderne, v. Jan Sigurdur Christensen, direktør, DSB Kommerciel,
Du kan læse nærmere og tilmelde dig på www.crowdcast.io/kollektivtrafikforum