Af: kollektivtrafik
Det svenske togselskab Snälltåget har fået grønt lys til at køre op til to daglige dagtog mellem Malmö og Hamburg fra næste år, og vil også sælge billetter mellem stationer internt i Danmark. Intercitytog mellem København og Århus kan følge fra 2027
Snälltågets hvide vogne er allerede et kendt syn på en del danske stationer, hvor det kører som nattog mellem Stockholm og Berlin. Men det er ikke muligt at købe en billet til toget, hvis man blot vil fra Høje Taastrup til Odense. For det har selskabet ikke tilladelse til.
Men det får de nu, og samtidig er planen, at der kommer flere tog end det enlige nattog. Snälltåget anmeldte i efteråret til Jernbanenævnet, at det agter at begynde at køre yderligere to dagtog mellem Malmö og Hamburg fra 2025. Samtidig vil det begynde at sælge billetter mellem stationer i Danmark.
- Vi har fået grønt lys, siger kommerciel chef i Snälltåget Marco Andersson.
Det betyder, at selskabet har lov til at køre de anmeldte tog fra foråret næste år. Derudover har selskabet anmeldt, at det vil køre op til tre daglige intercitytog mellem Aarhus og København H (med mulig forlængelse af enkelte tog til Helsingør), når elektrificeringen på den østjyske længdebane er klar til det - efter planen i slutningen af 2026.
Men en endelig plan for kørslen er langt fra klar. Snälltåget ville først være sikker på de faktisk kunne få lov at køre trafikken, og den meddelelse kom først lige før jul.
- Næste skridt er at fortsætte vores businesscase. Vi skal gå videre med vores analyse, siger han.
Derfor har han heller ikke noget konkret svar på, hvornår passagerer i Danmark kan stå ind i et af Snälltågets nye dagtog.
- Det tidligste, vi kommer til at køre trafik, er i juni 2025, siger han.
Starter forsigtigt ud
Marco Andersson understreger også, at anmeldelsen er et maksimalscenarie.
Det vil sige, at selv om der er søgt på to daglige tog på Hamborg-forbindelsen og tre mod Århus, så kan trafikomfanget sagtens blive mindre - i hvert fald til at begynde med. Altså enten færre daglige tog eller afgange, som kun kører på de mere attraktive tider på året, som man kender det fra Snälltågets nattog i dag. Det sidste bliver formentlig tilfældet for togene mod Hamburg.
- Vi ser, hvor der findes det største potentiale, og så bygger vi trafikken op successivt. Skulle alting gå, som vi vil, vil vi kunne udvide trafikken uden, der findes begrænsninger, siger han om omfanget i ansøgningen.
Samtidig peger han på, at de nuværende tog mellem København og Hamburg ofte er udsolgt i ferier og weekender.
- Vi ser, der er et marked mellem Skandinavien og Tyskland, som er øget meget kraftigt.
Anmeldt før DSB fik ny kontrakt
I Sverige, hvor Snälltåget ellers kører, bliver intercitytrafikken kørt i fri konkurrence på de fleste strækninger. Men i Danmark har DSB kontrakt på den landsdækkende intercitytrafik. Derfor skal et togselskab anmelde ny eller væsentligt ændret trafik på jernbanepassagerruter til Jernbanenævnet senest 18 måneder før trafikstarten. Nævnet hører så relevante parter, om trafikken kan ”skabe ubalance i en kontrakt om offentlig tjeneste” som det hedder. I praksis altså, om den vil være forstyrrende for DSB’s kontrakt med Trafikministeriet.
I det her tilfælde er der dog den detalje, at Snälltågets anmeldelse er indgivet på et tidspunkt, hvor DSB ikke havde kontrakt om kørslen for den pågældende periode. Denne er først indgået i december 2023. Om det har haft nogen betydning, ved Marco Andersson ikke.
- Det havde sikkert været mere kompliceret for alle parter, om vi havde gjort det efter, kontrakten var klar, siger han.
Systemet er lavet på grundlag af EU’s bestemmelser på området, som siger, at det skal være muligt at køre passagertrafik på kommercielt grundlag. Alligevel følte Snälltåget sig langt fra sikker på at få grønt lys fra nævnet til at gå videre med planerne.
- Der findes jo en parallel mellem betydeligt flere jernbaneselskaber i Nederlandene, hvor vældigt mange aktører har villet køre. Den nederlandske regering har gjort alt for at holde dem ude, siger han.
Tilgængelige billetter
Kun én gang før har et andet selskab forsøgt at bryde DSB’s monopol på intercitytrafikken i Danmark. For mere end 10 år siden forsøgte det statslige svenske togselskab SJ sig med at forlænge et par af sine tog mellem Stockholm og København til Odense. Det blev ikke nogen succes, og selskabet trak sig igen efter mindre end et år.
Et af problemerne dengang var, at de billetter, som de fleste rejsende købte i automaterne på stationerne, ikke gjaldt i SJ’s tog.
Men nu er billetter ikke længere noget, de fleste køber i automater, men i app's på mobilen. I 2023 blev den nye RejseBillet app introduceret, som skal sælge billetter til alt kollektiv transport i Danmark. Snälltåget er ikke så langt endnu, men Marco Andersson kan sagtens forstille sig, at deres billetter bliver at finde dér også, ligesom deres nattog allerede i dag kan søges frem på Rejseplanen.
- Det er noget, vi skal undersøge. Det er klart, det er enklere for kunderne at finde, siger han.
Samtidig er Snälltåget netop skiftet til et nyt bookingsystem, som kan kommunikere med de systemer, som Europas øvrige togselskaber er ved at skifte over til. Så det vil blive muligt at købe gennemgående billetter, selv om man for eksempel skal fortsætte rejsen fra Hamborg med et andet selskab. Eller skal videre med GoCollective (det tidligere Arriva) eller DSB i Danmark.
Skal skaffe flere vogne
Det største udestående spørgsmål er, hvilket materiel, som togene skal gøre med.
I dag råder Snälltåget over 29 vogne, som må køre gennem Danmark, da de er godkendt til kørsel i tunneller. Men dels bliver de brugt i trafikken i Sverige, og dels er det under alle omstændigheder ikke nok, selv om der skulle blive fundet nogle andre vogne til den svenske trafik.
- Det er også godkendelsesprocessen som tager tid. Der er jo andre som har haft problemer, siger Marco Andersson med henvisning til SJ’s problemer med at få godkendt vognene på deres nattog gennem Danmark.
- Vi behøver flere vogne, og det er det, som gør, at det kommer at tage tid.
Fakta om Snälltåget: