Af: kollektivtrafik
Københavns Kommune og SVM-Regeringen har indgået en ny aftale om byudvikling og infrastruktur, der blandt omfatter en ny M5-metrolinie og en første etape af en østlig ringvej, der skal lede trafikken uden om det centrale København. Parterne peger på, at aftalen skal løse kapacitetsudfordringerne for det eksisterende metronet og åbne for, at store områder i Københavns Østhavn kan udvikles til by
Den nye metrolinie - M5 - skal køre mellem København H og Lynetteholm via det centrale Amager. Derved kommer M5 til at aflaste metrolinierne M1 ogM2 markant og bidrage til at løse udfordringerne med overfyldte metrotog mellem Nørreport og Amager. Samtidig sikrer aftalen, at det centrale Amager får metro-forbindelser. Første etape af M5 ventes at åbne i 2036 og kommer til at gå fra København H via Sundbyøster Plads til Kløverparken på det nordlige Amager tæt på Christiania.
Parterne har også aftalt at anlægge første etape af en østlig ringvej fra Nordhavn til Lynetteholm på Nordamager. Det er ambitionen, at en østlig ringvej på sigt skal videreføres til Københavns Lufthavn på Amager.
Både ringvej og metrolinie vil åbne for, at store områder i Københavns Østhavn på sigt kan udvikles til by-områder. Ud over Lynetteholm er det de nærliggende områder Kløverparken og Refshaleøen. Tilsammen skal østhavnen skabe boliger til 80.000 mennesker, når bydelen er færdigudbygget.
Anlægget af den nye metro og første etape af den østlige ringvej primært finansieres af byudviklingen på Lynetteholm. Derudover bidrager Københavns Kommune og et tillæg på kollektive transport på 20 kroner i 2025-priser på den kollektive transport til og fra Københavns Lufthavn også til finansieringen.
Fakta fra aftalen: