Af: kollektivtrafik
Banedanmarks beslutningsgrundlag for en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager på strækningen mellem og Horsens og Aarhus er blevet overdraget til politisk behandling i Folketinget og offentliggjort sammen med høringsnotatet og den endelige VVM-redegørelse
Dermed er det op til politikerne i forligskredsen bag Togfonden at beslutte, om projektet skal realiseres og vælge mellem de forskellige linjeføringer. Hvis projektet formelt vedtages i Folketinget, kan Banedanmark gå i gang med at detailprojektere og udføre projektet.
Som led i Togfonden DK, der er et politisk forlig af 14. januar 2014 mellem den daværende regering (S, R, SF), Ø og DF, skal der etableres ny bane mellem Horsens og Aarhus. Den nye strækning vil reducere baneafstanden mellem Horsens og Aarhus med cirka seks kilometer. Den nye bane vil derudover gøre det muligt at skære ca. seks minutter af rejsetiden.
En ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager vil også aflaste den 29 km lange strækning, der løber over Skanderborg ved at øge kapaciteten mellem Aarhus og Trekantområdet. Dette giver mulighed for flere afgange og højere hastigheder.
Interesserede kan se beslutningsgrundlaget, høringsnotatet og den endelige VVM-redegørelse her: