Af: kollektivtrafik
Den første af i alt 16 letbanetogsæt er på vej til Odense, hvor det vil blive modtagetaf Odense Letbanes bestyrelsesformand, Jesper Rasmussen, administrerende direktør Mogens Hagelskær og Odense’s borgmester Peter Rahbæk Juel. De vil besigtige togsættet på letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter
Specialtransporten med det første letbanetogsæt afgik fra Berlin mandag efter at det var blevet læsset på en blokvogn på producenten Stadler’s testanlæg i Berlin-forstaden Velten.
Togsættene, der kommer fra samme leverandør, som har leveret togsættene til Aarhus Letbane, er knap 30 meter lange og vejer godt 40 ton. Det betyder, at specialtransporten med togsættet er 40 meter langt. Der til kommer en rampe på 12 meter, som toget kan komme op og ned ad. I alt skal der bruges omkring 85 meter plads til at læsse letbanetoget af og på.
Det første togsæt er helt færdigt udvendig, mens det indvendigt mangler at få monteret blandt andet stofsæder. Den sidste montering vil foregå på letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Munkebjergvej, hvor toget bliver leveret til Odense Letbane. Sideløbende foregår der montering af andre letbanevogne på Stadler’s anlæg i Berlin. De i alt 16 togsæt vil løbende blive leveret til Odense Letbane frem til efteråret.
I løbet af den kommende tid ankommer der flere letbanevogne til Odense med korte mellemrum. Disse skal ligeledes færdiggøres indvendigt.
Når den første helt færdige letbanevogn befinder sig på kontrol- og vedligeholdelsescentret, vil Odense Letbane invitere byens borgere og øvrige interesserede til at besøge letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter og se toget.
Fakta om Odense’s letbanetog:
Producent: Stadler
Model: Variobahn
Sporbredde: 1,435 m (normalspor)
Vognbredde: 2,65 m
Længde: 29,20 m
Vægt tom: 40,8 t
Max vægt: 62,5 t
Sæder i alt: 60
Max passagerer: 193
Tophastighed: 70 km/t