Af: kollektivtrafik
Pernille Rosenkrantz-Theil (S), der stiller op til posten som overborgmester i København vil gøre det dyrere at køre med offentlig transport til lufthavnen på Amager. En dyrere billetpris på 50 kroner skal være med til finansiere byggeriet af en ny metrolinie, M5, som ventes at stå færdig i 2035
Ifølge dagbladet politiken mener Pernille Rosenkrantz-Theil (S), at rejsende til og fra lufthavnen skal betale en ekstra takst for at køre det sidste stykke vej ud til lufthavnen. Pernille Rosenkrantz-Theil vil ifølge Politiken have forandret den måde, man hidtil har finansieret byggeriet af de forskellige metro-linier i Hovedstaden på. En del af finansieringen skal ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil komme fra andre indtægtskilder end salg af byggegrunde.
Med en højere takst for at køre med kollektiv transport det sidste stykke til og fra lufthavnen på Amager peger Pernille Rosenkrantz-Theil på, at turister og besøgende fra udlandet dermed vil bidrage økonomisk til udbygningen af metroen. Det vil andre rejsende til og fra lufthavnen også.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil fritage medarbejdere i lufthavnen for den ekstra takst.
Et opslag i Rejseplanen onsdag 18. december klokken 15.23 viser, at man skal købe en tre-zoners enkeltbillet til 30 kroner, hvis man skal fra Københavns Hovedbanegård og Københavns Lufthavn. Den hurtigste forbindelse onsdag eftermiddag tager 12 minutter og er med regionaltog.
Lidt om metro-linien M5:
M5 er en ny metrolinje med 10 stationer, der skal forbinde Københavns Hovedbanegård via Islands Brygge, Amagerbrogade, Refshaleøen og Lynetteholm med Østerport.
M5 får 10 stationer:
I 2020 var der et bud på en pris på godt 20 milliarder kroner for den samlede M5, som efter planen skal udbygges i etaper.