Af: Niels Bak Henriksen
DSB’s nye Talgovogne er forsinket. Men allerede fra næste forår vil togene mod Tyskland blive kørt med tyske IC1-vogne, har DSB lavet en aftale med DB om, og det vil give over 50 procent flere siddepladser og afhjælpe pladsmanglen i dagens overfyldte tog
Fra næste forår vil tyske IC1-vogne afløse de danske IC3-tog på ruterne til Hamborg. Det oplyser DSB’s informationschef Tony Bispeskov.
- Vi har lavet en samarbejdsaftale med Deutsche Bahn. Det betyder, at vi sikrer den her overgangsperiode frem til Talgo-vognene kommer, siger han.
De vogne, DSB har bestilt hos den spanske producent Talgo til at køre på ruten, er forsinkede, og ventes nu først at blive leveret i midten af 2024. Til gengæld er lokomotiverne, de elektriske Vectron fra Siemens, ankommet til tiden, og det sidste af dem blev leveret i sidste uge. Så DSB har altså lokomotiverne, men ikke vognene til at afløse IC3-togene, som kører på ruterne nu.
Samtidig er togselskabet ved at blive væltet af passagerer, som vil sydpå.
- Lysten til at rejse til udlandet med tog er eksploderet - plus 50 procent i forhold til før corona. Belægningen i togene mod Tyskland er på over 95 procent, så det er der, vi har den allerhøjeste belægning. Det er helt uhørt, siger Tony Bispeskov.
IC1- vognene er ældre vogne, der har kørt i den tyske intercitytrafik i mange år, men flere af dem er undervejs blevet moderniseret. De kommer til at køre i togstammer med plads til 478 passagerer mod de 300, der kan være i to sammenkoblede IC3-tog, som kører på ruterne i dag.
- Så det her er jo klart en bedre mulighed for at efterkomme den efterspørgsel, der er, siger han.
Det er ikke meningen, at vognene i første omgang skal give flere afgange mod Tyskland, men der bliver altså plads til 50 procent flere passagerer i hvert tog.
Problemet med IC3-togene er dog ikke bare manglende siddepladser. Til næste år udløber deres certificering i Tyskland, og DSB skulle dermed bekoste en fornyelse med de opgraderinger, der kunne følge af det. Samtidig skal togene udrustes til at køre på strækninger med det nye ERTMS-signalsystem, og det giver tekniske udfordringer, når togene også skal kunne køre på det tyske togkontrolsystem Indusi.
Når togene fremover er sat sammen af elektriske Vectron-lokomotiver, der trækker vognene i stedet for de dieseldrevne IC3-togsæt, kan lokomotiverne ikke længere køre direkte mellem Hamborg og Aarhus, da der ikke er elektificeret nord for Fredericia endnu. Tony Bispeskov regner dog ikke med at tysklandsfarere fra Østjylland kommer til at skulle skifte tog.
- I første omgang så kommer vi til at finde en løsning, hvor vi kobler, siger han.
De tyske IC1-vogne forventes i drift i Danmark i april eller maj næste år, og kommer dermed til at køre på Hamborg-ruterne i et års tid, hvis ellers den nuværende leveringsplan for Talgo-vognene holder.