Af: kollektivtrafik
Banedanmark har bygget en ny fordelingsstation i Marslev på Fyn. Den er taget i brug og leverer strøm til de el-tog, der kører på sporene over Fyn. Den nye fordelingsstation i Marslev øst for Odense er bygget for at sikre, at der er strøm nok til rådighed til de flere el-tog, dr kommer på banen, når DSB's dieseltog udrangeres
- Jeg er rigtig glad for, at fordelingsstationen i Marslev nu er taget i brug, da det betyder, at vi er et skridt tættere på at komme i mål med fremtidens grønne jernbane. Fordelingsstationerne er på sin vis den grønne jernbanes bankende hjerte, fordi det er dem, der skal levere den nødvendige mængde strøm til fremtidens el-tog, siger Jette Aagaard, der er direktør for Banedanmarks Anlægsprogrammer og Strøm.
En nøglerolle for eltog
Opførelsen af fordelingsstationen i Marslev startede i februar 2022 og har til opgave at sende den rette mængde strøm direkte ud i køreledningerne.
- I fremtiden kommer der til at køre væsentligt flere el-tog på et stigende antal strækninger. Samtidig skal dieseltog løbende udfases, hvorfor vi får brug for rigtig meget strøm på jernbanen. Derfor bygger vi blandt andet nye fordelingsstationer rundt i hele landet, så den grønne omstilling bliver understøttet, og togene kan få grønt liv, siger Jette Aagaard.
Tilbage i december 2021 stod den første fordelingsstation klar i Gelsted på Fyn, og med den nye fordelingsstation i Marslev er der strøm nok til rådighed til de el-tog, der kører og kommer ti at køre på banen over Fyn.
Lidt om forsyningsstationen - kan forsyne en by:
Den nye forsyningsstation i Marslev blev taget i brug d. 14. februar og leverer i alt 23 MVA. Det svarer til at i omegnen af 330 lynladere til elbiler, og den ville kunne lade 330 elbiler op fra tomt til fuldt batteri på en 1 time. Kapaciteten er så stor, at fordelingsstationen alene vil kunne forsyne en middelstor provinsby.
I forbindelse med elektrificeringen af jernbanen, er to eksisterende fordelingsstationer blevet opgraderet, mens der har været behov for at opføre fire nye. Heraf er tre ud af fire nu i drift. Den sidste i rækken er under opførelse i Slagelse og forventes taget i brug i løbet af 2024.