Af: kollektivtrafik
SVM-Regeringen er kommet med et udspil om landdistrikterne. Målet er at gøre det enklere, lettere og mere attraktivt at bo uden for de større byer. Udspillet indeholder eksempelvis et forslag om, at 17-årige kan tage kørekort og køre uden en erfaren bilist ved siden. Vejdirektoratet anslår, at de 17-årige med kørekort årligt vil køre 151 millioner kilometer mere som følge af forslaget. SVM-Regeringen vil også give 70 millioner kroner mere til kollektiv transport over fire år. De to tiltag skal give unge bedre muligheder for at komme rundt, lyder det fra SVM-Regeringen
I forbindelse med præsentationen af udspillet peger SVM-Regeringen på, at det kan være en udfordring for unge at komme til og fra deres uddannelsessted. Det gælder ikke mindst erhvervsuddannelserne, hvor halvdelen af ansøgerne har over 45 minutter i transporttid. Derfor foreslår SVM-Regeringen, at 17-årige med kørekort skal køre bil i dagtimerne uden at have en erfaren ledsager med i bilen.
- Uden for de store byer er bilen den klart mest fleksible løsning. I dag kan man få kørekort som 17-årig og køre med ledsager, og nu tillader vi, at 17-årige også må køre selv i dagtimerne, så de kan passe studier og læreplads. Det vil gøre en stor forskel for de unge, som ikke længere er afhængige af deres forældre, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Initiativet med kørekort til 17-årige vil fremme mobiliteten blandt unge ved at tillade, at de kører uden ledsager mellem klokken 5 og klokken 20. Om natten skal der stadig være ledsager, og samtidig bliver der indført en de facto nultolerance for alkohol for unge bilister.
De nye regler kræver en lovændring og vil forventeligt kunne træde i kraft i sommeren 2025.
Udover, at 17-årige med kørekort skal kunne køre uden ledsager i det ovennævnte tidsrum, vil SVM-Regeringen afsætte i alt 70 millioner kroner over fire år som en håndsrækning til den kollektive transport uden for de store byer.
SVM-Regeringen har hentet inspiration til initiativerne fra Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet i hele Danmark og vil med sine forslag bidrage til et mere fleksibelt kollektivt trafiksystem i landdistrikterne. Pengene går til frivilligbusser og bus på bestilling, som skal give landdistrikterne en mere fleksibel busbetjening.
- Der er brug for at tænke nyt for at skabe bedre mobilitet uden for de større byer. Ekspertudvalget er godt i gang med arbejdet, og allerede nu sætter vi gang i nogle af de gode forslag, udvalget er kommet med. Vi vil helt konkret afprøve frivilligbusser og fleksible busser, der kommer, når man skal bruge dem, siger transportminister Thomas Danielsen.
Frivilligbusser kan være minibusser, der stilles til rådighed for lokalsamfund, således, at beboere selv kan stå for og tilbyde mobilitetstilbud til lokale.
Bus på bestilling kører, når den bliver bestilt af en borger. Bussen kører mellem konkrete stoppesteder i stedet for en planlagt rute, som en traditionel rutebus.
SVM-Regeringen fremhæver følgende:
Interesserede kan læse hele udspillet om landdistrikterne her: