Af: Redaktionen
En målrettet indsats og lidt tålmodighed har gjort fynske busser mere tilgængelige for kørestolsbrugere.
Det er ikke ofte, at et trafikselskab får ros fra et medlem af Danske Handicaporganisationer, men den ære er nu tilfaldet FynBus. Afsenderen af rosen er Nina Brelich i en artikel på TV2-Fyns netside. Nina Breilich er kørestolsbruger og et aktivt medlem af Danske Handicaporganisationers lokalforening i Odense.
I den egenskab har hun været med til at teste de elektriske kørestolsramper i de fynske busser.
- Fynbus fortjener stor ros for det, de har gjort med ramperne. Jeg har allerede haft mange gode ture, siger Nina Breilich.
Tidligere var der kun manuelle ramper, men de fungerede dårligt og gjorde, at Breilich mistede lysten til at køre med bus.
Ikke alt er dog perfekt for en kørestolsbruger. Der kan være vejen hen til stoppestedet, der kan være mere eller mindre ufremkommelig med kørestol, eller bussen kan være for fyldt, eller den kan blive betjent af en chauffør, der ikke er blevet fortrolig med ramperne. Udfordringer, som Nina Breilich har oplevet på testturene.
Tålmodighed
Og så er det det med tålmodigheden. Den er der god brug for, fordi kravet om kørestolsramper er en del af udbudsbetingelserne, når nye kontrakter indgås og nye busser indsættes. Så er der går lang tid fra beslutningen om at sætte elektriske ramper i busserne, til de faktisk er til rådighed i busserne til glæde som passagererne. FynBus tog beslutningen om elektriske ramper for 6-7 år siden, og der er stadig busser i trafik, der ikke har ramperne.
- Det er meget naturligt, det sker med et udbud, hvor man skal ud at købe nye busser ind. Derudover blev det også nemmere, da elektriske ramper i højere grad er blevet standardudstyr, siger plan- og markedschef Jan Gudmand Hansen, FynBus.
Jan Gudmand Hansen slår fast, at en del af de gamle busser skal kasseres, når letbanen begynder at køre, og så vil man kun have busser med elektriske ramper i Odense.
Kilde: TV2 Fyn