Af: kollektivtrafik
Molslinjen A/S' nye hurtigfærge, »Express 5«, der er ved at blive bygget færdig på et værft i Filippinerne, bliver leveret til Bornholmslinjen med en omfattende komfortpakke. En række af forskellige systemer vil arbejde sammen på færgen for at give passagererne den bedst mulige oplevelse på sejlturen over Østersøen i både roligt og uroligt vejr
På hvert af sine to skrog bliver katamaranfærgen »Express 5« udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter. De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får »Express 5« i hvert skrog agter et såkaldt T-max ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.
- Og mest af alt er »Express 5« udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde, forklarer kordinerende kaptajn på Bornholmslinjen, Kasper Sommer.
Systemer og software skal tilsammen sikre så rolig en overfart som muligt, når det blæser, og der er bølger på Østersøen.
- I dårligt vejr vil der altid være bevægelser i et skib, og der vil altid være nogle, som finder de bevægelser ubehagelige. Men med »Express 5« får vi de mest moderne hjælpemidler, som en hurtigfærge kan have, siger Kasper Sommer.
Hurtigfærgen »Express 5« leveres til Bornholmslinjen i slutningen af i år. Herefter skal færgen sejles hjem og klargøres, inden den sættes i drift i løbet af første kvartal 2023.