Af: Redaktionen
Keolis er klar til at deltage aktivt i den grønne omstilling i et tæt samarbejde med trafikselskaber, kommuner og regioner.
Visionen er klar: En fossilfri kollektiv bustrafik. Men hvordan skal målet nås?
Keolis’ bud er at fremme brugen af grønne teknologier i et tæt samarbejde mellem, trafikselskaber og kommuner og regioner. Det handler bl.a. om biobrændstof, eldrift og brændselsceller i busdriften. De grønne transportteknologier er langt fra færdigudviklet, men lige nu går udviklingen meget hurtigt – især for elbusser.
”Keolis kan ikke gennemføre en grøn omstilling alene”, siger Peter Lanng Nielsen, adm. direktør i Keolis Danmark. ”Vi arbejder efter den kollektive trafiks spilleregler, hvor operatørerne driver bustrafikken på basis af udbudte kontrakter. Det er kommuner, regioner og trafikselskaber, der sætter betingelserne. Derfor er dialogen mellem parterne meget afgørende.”
Keolis i Aalborg deltager netop nu i tre perspektivrige projekter med grønne teknologier. Det sker i tæt samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab, Aalborg Kommune og Region Nordjylland.
Elbusser og brintbusser ses som fremtidens fossilfri løsninger i den kollektive bustrafik. Brændselscelle-teknologien på basis af brint regnes endnu ikke som fuldt driftsmoden. Der er derfor en højere risiko ved dette projekt end ved de øvrige. Men det er netop i denne type projekter, at nye teknologier kan afprøves og videreudvikles.
”Keolis kan trække på vigtige erfaringer om grønne transportløsninger fra den internationale Keolis-familie”, siger Peter Lanng Nielsen. ”Alle steder fremmes de grønne transportteknologier i en tæt dialog mellem operatører og myndigheder. Der er nemlig fortsat en ekstraregning, der skal betales. Den regning og den medfølgende risiko kan Keolis som operatør ikke bære alene. Samtidig går den teknologiske udvikling så stærkt i øjeblikket, at der er en oplagt risiko ved at investere i løsninger, som kan være teknisk forældede om få år. Derfor er det vigtigt at dele risikoen mellem flere parter.”
Desuden udvikler markedet for elbusser sig meget hurtigt og på en højst overraskende måde, hvor flere kinesiske busproducenter har vist sig at være konkurrencedygtige i forhold til de kendte europæiske producenter.
”Keolis følger markedet meget tæt, og vi ønsker som en forventet stor aftager af elbusser at være med til at præge markedet. Dette vil i sidste ende også komme danske trafikselskaber til gode”, slutter Peter Lanng Nielsen.