KTF Transmision
NYHEDER 7. FEB 2019 KL. 11:52

18 regionalbusser i Nordjylland bliver CO2-neutrale

Af: kollektivtrafik


18 regionalbusser i Nordjylland bliver CO2-neutrale

Regionsrådet har vedtaget, at Nordjyllands Trafikselskabs skal udbyde alle regionalruter i det kommende udbud med biogas som brændstof i busserne. Med initiativet kører Region Nordjylland videre mod en grøn omstilling og bliver den første region i Danmark, som forlanger klimavenlige regionalbusser ved alle nye kontrakter i den kollektive trafik


Regionsrådet i Nordjylland har tidligere vedtaget en overordnet målsætning om, at der fremover skal stilles krav om anvendelse af alternative brændstoffer ved alle udbud af regionalruter i den kollektive trafik. Målsætningen bliver nu fulgt op ved at stille krav om brug af CO2-neutral biogas på de ruter, der udbydes i år.


Region Nordjylland, der siden 2010 har været Danmarks første og hidtil eneste KlimaRegion, har truffet den grønne beslutning som en konsekvens af de store klimaudfordringer, som verden står overfor - blandt andet som følge af CO2-udledning til atmosfæren.


- Jeg mener, at vi har et medansvar både for nærmiljøet i Nordjylland og for det globale miljø, som er under et stigende pres. Derfor skal vi fra Regionsrådets side være ambitiøse og blive ved med at gå forrest med nyskabende initiativer, siger Ole Stavad, der er udvalgsformand for Regional Udvikling i Region Nordjylland.


- Omkring den kollektive trafik forventer vi eksempelvis, at vi allerede om tre-fire år kan være i mål med vores plan om at alle regionalbusser i Nordjylland kører på enten biogas eller et andet CO2-frit brændstof, siger han videre.


Miljøet spares for 750 ton CO2 om året
Når busser kører på biogas, bliver de CO2-neutrale, da det CO2, der bliver udledt fra bussernes gasmotoren er hentet fra atmosfæren, mens planterne, som indgår i råvarerne til biogasproduktionen, voksede nærmest her og nu.


Med det kommende udbud, som omfatter 18 busser, hvor af 13 overgår til biogas, spares miljøet derfor for en udledning på ca. 750 tons CO2 om året sammenlignet med fortsat brug af fossil dieselolie. Og i takt med at flere og flere busser kommer til at køre på biobrændstoffer - eksempelvis biogas - vil miljøgevinsten vokse tilsvarende.


Gennem Nordjyllands Trafikselskab har Arriva siden 2014 kørt en rute på biogas for Region Nordjylland. Erfaringerne herfra har udelukkende været gode, og Region Nordjylland ser derfor frem til at få omlagt endnu en del af den kollektive trafik til biogas.


En del af de udbudte regionalruter finansieres i samarbejde med Aalborg, Brønderslev, Jammerbugt, Hjørring og Rebild kommuner. Overgangen til klimavenlig drift har derfor krævet enighed, og i regionsrådet er man glade for kommunernes opbakning.


- Kommunerne har heldigvis været med på at investere lidt ekstra i det fælles bidrag til et bedre miljø. Det er vigtigt, for det kræver samarbejde, hvis vi for alvor skal gøre en forskel og fortsætte den grønne omstilling i Nordjylland på flest mulige fronter, siger Ole Stavad.


Det er Regionens vurdering, at biogas i øjeblikket er det rigtige alternativ til diesel på regionalruterne, hvor busserne kører langt hver dag. Dog er man klar til at tage nye alternative brændstoffer i brug, efterhånden som de viser sig brugbare. Det kunne være el på de kortere ruter, hvis el-bussernes rækkevidde øges tilstrækkelig. Eller det kunne være brint, som Region Nordjylland sammen med Aalborg Kommune starter et forsøg med på udvalgte bybus- og regionalbusruter fra oktober i år.


Om udbuddet af busruter i 2019
18 regionalbusser skal i udbud i 2019. 13 af disse busser udbydes på nye 10-årige kontrakter, hvor der stilles der krav om brug af biogas som brændstof, mens der for 5 busser, der udbydes på korttidskontrakter kræves brug af ren syntetisk diesel, indtil busserne kan udbydes med biogas, når korttidskontrakterne udløber.