22 kursister er flyveklare efter ny uddannelse i luftfart
Af: kollektivtrafik
22 ansatte fra luftfartsbranchen får mandag papirer på den række af kompetencer, som arbejdet i en lufthavn naturligt giver. De 22 kursister modtager deres diplomer for gennemført uddannelse Next Business i Ballerup mandag eftermiddag klokken 13. - Og netop dokumenterede kompetencer er særligt vigtige i en krisetid, siger næstformand i HK Luftfart Tim Heimann Larsen
- Uddannelse gennem hele livet er altid vigtigt, men når en krise lammer både en hel branche og samfundsøkonomien, som corona har gjort det, så bliver det virkelig klart, hvor meget det betyder, siger Tim Heimann Larsen.
Selve uddannelsen indeholder moduler om alt fra kundeservice, kommunikation og konflikthåndtering til samarbejde, førstehjælp og fremmedsprog. De første spadestik til uddannelsen blev taget længe inden corona-krisen kom rullende.
Men lukning af grænser, fly der bliver beordret på jorden og fyringsrunde på fyringsrunde, har gjort 2020 til et frygteligt år - annus horibilis - for dansk luftfart og ikke mindst de mange mennesker, der er beskæftiget i den. Og med lange udsigter til, at branchen er tilbage på niveauet fra før corona-pandemien ramte, er det ifølge Tim Heimann Larsen vigtigere end nogensinde at få papir på de mange kompetencer, som en ansat i luftfartbranchen har tillært sig gennem sit arbejde.
- Flere af de kompetencer, som uddannelsen har hjulpet med at skarpslibe, er kompetencer, som kursisterne allerede har. Men det at få papir på både eksisterende og et par nye redskaber i værktøjskassen, er ligesom at tegne en forsikring for sit arbejdsliv. Og de kan sagtens bruges uden for branchen også, påpeger Tim Heimann Larsen.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET