Bybussers fremtid afhænger af Letbanen
Af: Thomas Bech Hansen
Grenaas forsøg med opdelt køreplan kan blive permanent, hvis ordningen fungerer i sammenhæng med Letbanen
De venter i Grenaa. Ikke kun på bussen men i høj grad også på Letbanen, som skulle være på vej senere i år - mange måneder efter planen. Havnebyen på Djurslands østkyst har siden 2017 som et forsøg kørt med opdelt busdrift for at geare trafiksystemet til de nye togforbindelser. Det betyder høj frekvens i myldretiden og tilkaldeservice via telefonen for resten via de såkaldte telebusser. Forsøget, som Trafikstyrelsen har støttet med 2,4 millioner kroner, fortsætter indtil september 2019. En eventuel permanent fortsættelse afhænger af samspillet med Letbanen.
- Vi er nødt til at se, hvad der sker, når Letbanen kommer. Indtil videre har meldingen fra kommunalbestyrelsen været, at vi ser tiden an. Men der er ikke noget, der taler for, at ordningen ikke skal fortsætte, siger Mads Holm-Petersen, der er chefkonsulent i miljø- og kulturforvaltningen i Norddjurs Kommune.
Godkendte passagertal
Problemet, forsøget skal løse, bunder i en køreplan, som vil betyde, at passagererne på hver andet letbanetog ikke umiddelbart ville kunne rejse videre med en bybus.
- Selvom Grenaa er forholdsvis lille, så ville mange pendlere stå tilbage uden muligheder for at komme videre. Den gamle struktur bunder i historiske vilkår, som ikke længere er gældende og derfor er uhensigtsmæssige for den fremtidige drift, forklarer Mads Holm-Petersen.
I myldretiden, som ligger mellem 6-9 om morgenen og 15-18 om eftermiddagen, kan passagererne benytte sig af udvalgte, faste stoppesteder. Vil man køre med på andre tidspunkter, skal man ringe til buschaufføren. Vurderet på passagertallene, er operatøren godt tilfreds.
- Status er, at mellem 300 og 350 passagerer ringer efter telebusserne på ugentligt basis. Dertil kommer 650 passagerer på de skemalagte ture i myldretiden. Det svarer til en stigning på 33 procent, siger Per Elbæk, projektleder hos Midttrafik. Han håber og tror på, at ordningen bliver gjort permanent.
- Det er ikke dårlige tal. Og når Letbanen kommer, bliver der formentlig endnu flere passagerer. Men afgørelsen ligger hos politikerne, siger han.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET