KTF Transmision
NYHEDER 22. MAR 2023 KL. 18:00

Dansk PersonTransport: Det går ud over passagererne, hvis busterminal forsinkes

Af: Redaktionen


Dansk PersonTransport mener ikke, det bør være nødvendigt at udskyde brugen af den nye busterminal ved Dybbølsbro til sommeren 2024. DPT opfordrer til at tage busterminalen i brug allerede til sommer - også selv om der mangler et IT-system for terminalen.


Vejdirektoratet meddelte torsdag i sidste uge, at Københavns nye busterminal ved Dybbølsbro bliver forsinket til sommeren 2024. Busterminalen står ellers færdig om få måneder med holdepladser, overdækning og terminalbygning. Alligevel anbefaler Vejdirektoratet og Movia, at terminalen først tages i brug til næste sommer, da der ikke er kommet nogle bud på udviklingen af et intelligent trafikstyringssystem for terminalen, som Vejdirektoratet har haft i udbud.


Dansk PersonTransport mener, at Vejdirektoratets udbud ikke behøver forsinke brugen af busterminalen, som står tæt på færdig.

- Det kan ikke være rigtigt, at buspassagererne nu skal vente et år ekstra på et udbud, hvor der jo er en indbygget risiko for yderligere forsinkelser. Samtidig skal buspassagererne finde sig i de helt uacceptable forhold, der i øjeblikket er med ind- og udstigninger i Ingerslevgade. Det kan Københavns Kommune ikke være tjent med, så vi foreslår i stedet, at vi i fællesskab finder en løsning, så busterminalen kan tages i brug allerede til sommer, siger Lasse Repsholt, Sektorchef i Dansk PersonTransport.

Konkret foreslår Dansk PersonTransport, at der udvikles en midlertidig driftsmodel, hvor Københavns Kommune, Vejdirektoratet, Movia og busoperatørerne sætter sig sammen og finder konkrete løsninger på de udfordringer, som et manglende trafikstyringssystem giver.

- De store fjernbusoperatører, der benytter Ingerslevsgade – Flixbus, Kombardo Expressen og Vikingbus - er villige til at udvise den nødvendige fleksibilitet, så driften af busterminalen kan foregå økonomisk og trafikalt forsvarligt allerede nu til sommer, siger Lasse Repsholt.


Fjernbustrafik Infrastruktur