Vejtransportorganisation: EU's kørekortforslag overser persontransportområdet
Af: kollektivtrafik
EU-Kommissionen har lagt et forslag til et nyt direktiv på kørekort-området frem. Det indeholder eksempelvis et forslag, der vil gøre det lettere for unge at tage kørekort til lastbil. Den internationale vejtransportorganisation, IRU, hilser forslaget velkomment, når det gælder godstransport, men peger på, at forslaget ignorerer chaufførmanglen, når det gælder persontransport
EU-Kommissionens forslag til revision af EU's kørekortdirektiv har ifølge IRU mange lovende aspekter, der kan imødegå manglen på lastbilchauffører, men EU-Kommissionen kommer til kort, når det gælder persontransport.
IRU fremlagde sidste år en rapport om chaufførmangel, der viste, at der mangler omkring 600.000 chauffører i Europa. I rapporten forudsagde IRU, at manglen i 2026 ville nå op på næsten 2 millioner i 2026, hvis udviklingen fortsatte uændret.
Den forventede stigning skyldes, at gennemsnitsalderen for chauffører er stigende, og at der er for få unge chauffører. Ifølge IRU er 6 procent af erhvervschaufførerne i EU 25 år.
IRU peger på, at EU-Kommissionens revision af EU's kørekortdirektiv giver mulighed for at fjerne en af de største barrierer for, at unge mennesker kommer ind i erhvervet - Gabet mellem den alder, hvor de afslutter skolen, og den alder, hvor de får lov til at blive erhvervschauffører. Forslaget sætter en alder på 18 år for at kunne tage kørekort.
EU-Kommissionen foreslår også, at give 17-årige mulighed for at tage kørekort og køre lastbil ved at have erfarne chauffører med og gennem lærepladser. Et lignenden forslag er ikke med, når det kælder persontransport, påpeger IRU.
- Vi glæder os over EU-Kommissionens forslag om at give unge mennesker chancen for at blive lastbilchauffører. Dette vil bidrage meget til at mindske "skole-til-hjul-kløften", sagde IRU EU Advocacy Director, Raluca Marian, i en kommentar til EU-Kommissionens forslag- Men EU-Kommissionens forslag kommer til kort inden for passagertransport, tilføjede hun og fortsatte:
- Vi ser veltrænede 18-årige mænd og kvinder køre sikkert busser i nogle medlemsstater, mens minimumsalderen i mange andre er mellem 21 og 24 år.
Hun fremhæver, at EU-Kommissionen undlader at sætte 18 år som den utvetydige minimumsalder for kørsel for bus og buskørsel.
- Derfor har EU-Kommissionen ikke taget skridt til at løse de stadig mere alvorlige chaufførmangelproblemer, der hindrer EU-borgeres kollektive mobilitet, understregede Raluca Marian.
Mobilitet
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET