Flere internationale tog er på vej på skinner - EU bakker op
Af: Niels Bak Henriksen
Oslo-Hamborg, København-Prag, Stockholm til Berlin eller Leipzig. Fire togselskaber har planer om fem nye eller forbedrede, lange, internationale togforbindelser gennem Danmark. EU melder sig nu på banen med støtte til projekterne
Det ser ud til, der nu kommer gang i flere internationale tog fra Danmark ud i Europa. EU har udpeget korridoren fra Tyskland gennem Danmark til Sverige som en af 10 internationale togforbindelser, som unionen vil søge at fremme. Men mens de andre ni er enkelte togselskabers projekter, så springer korridoren gennem Danmark i øjnene, fordi det handler om en hel håndfuld nye eller forbedrede forbindelser.
I forvejen er de svenske togselskaber SJ og Snälltoget inden for de seneste år begyndt at køre nattog gennem Danmark. Begge forbindelser er med i pakken, og SJ har tidligere meddelt, at de planlægger at forlænge deres linje Stockholm-Hamborg til Berlin her i sommermånederne.
Men ud over de to løb, så melder SJ nu også ud med planer om to daglige løb fra henholdsvis Oslo og Göteborg til Hamborg, de tjekkiske statsbaner ČD planlægger et dagligt tog Prag-København via Berlin og lavprisselskabet Flixtrain vil åbne en linje Leipzig-Stockholm, også via Berlin, Hamborg og København. Både SJ og ČDs tog er dagtog og skal køres i samarbejde med de danske og tyske statsbaner, DSB og DB.
Pilotprojekt i EU
Den fornyede interesse får opbakning fra EU. EU-Kommissionen's direktorat for transport og mobilitet har udnævnt 10 pilotprojekter, den vil støtte op om - heriblandt altså korridoren gennem Danmark.
Opbakningen fra EU er ikke i form af direkte finansiel støtte, men derimod administrativ hjælp til at fjerne bureaukratiske forhindringer, godkendelse af materiel og andre forhold, som kan lægge hindringer i vejen for tog på tværs af landegrænser og nationale infrastrukturejere.
Flixtrain har over for over for det tyske medie, MDR, hilst EU-kommissionen's initiativ velkomment. Selskabet, der indtil nu kun har været til stede i Skandinavien med søsterselskabet Flixbus, er endnu i planlægningsfasen og vil ”i tæt samarbejde med repræsentanter for EU-Kommissionen afstemme de næste skridt” og peger på behovet for at analysere og forbedre markedsbetingelserne og de tekniske forhold i den europæiske jernbanesektor.
Flixtrain har ikke meldt en eventuel startdato for den nye forbindelse Leipzig-Stockholm ud, eller om de planlægger med en dag- eller natforbindelse. Selskabet kører i øjeblikket ikke nattog med ligge- og sovevogne.
Også tjekkiske ČD peger direkte på nogle af udfordringerne over for MDR. Planerne afhænger af, at de tyske baner kan stille kapacitet til rådighed på strækningen i Elbdalen og mellem og ind mod Hamborg og Berlin - uden banearbejder kommer i vejen. Hvis ellers det går glat, planlægger de at starte forbindelsen mellem København og Prag op i december 2025, og selskabet lover ”mærkbart forbedrede” rejsetider.
For SJ’s nye forbindelse Oslo-Hamborg er den planlagte rejsetid 11 timer, og systemet får to daglige tog, hvor det ene har udgangspunkt i Göteborg, mens det andet har forbindelse til og fra den norske hovedstad. Planen er at forbindelsen kan være klar i 2027, har SJ oplyst.
Interesserede kan læse mere om EU’s støtte til de 10 internationale togforbindelser her:
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET