Flere passagerer rejste med tog og gav positive resultater
Af: kollektivtrafik
DSB leverede samlet 124,4 millioner rejser i løbet af årets første tre kvartaler. Det var 5 procent flere end i samme periode sidste år. Det øgede antal rejser bidrog til et forbedret resultat på 541 millioner kroner i årets første 9 måneder mod 427 millioner kroner i samme periode sidste år
Punkter fra DSB's kvartalsrapport for årets tredie kvartal:
- 5 procent flere rejser i årest frøste ni månder sammenlignet med 2023
- 3 procent flere rejser i årets tredie kvartal - 40,5 millioner - i forhold til tredie kvartal 2023
- Kundepunktligheden lå over kontraktmål
- Over 3 millioner rejser med check ind i DSB’s app
- Rekordsalg af Orange-billetter
- Opjusteret forventning til resultat for 2024
Resultat før skat udgjorde i årets første 9 måneder et overskud på 541 millioner kroner mod 427 millioner kroner i samme periode sidste år. Resultatet i 2024 var positivt påvirket af øget passageromsætning blandt andet som følge af væksten i antal rejser.
Fortsat kundevækst på alle markeder
Der blev i årets første ni måneder foretaget 124,4 millioner rejser med DSB, hvilket svarede til en vækst på fem procent i forhold til samme periode sidste år. Væksten kom først og fremmest fra flere rejser med S-tog, regionaltog på Sjælland og rejser over Storebælt.
Kundepunktlighed over kontraktmål
I årets første ni måneder har kundepunktligheden været 95,8 procent for S-tog og 77,1 for Fjern- & Regionaltog. Kundepunktligheden har ligget over kontraktmålet på henholdsvis 92,4 og 75,0 procent. I årets første ni måneder var det kun i januar, at kundepunktligheden ikke var højere end i de tilsvarende måneder sidste år.
Check ind-løsning er en fortsat succes
I april lancerede DSB den digitale løsning, DSB Check, der gør det muligt at checke ind og ud direkte i bus, tog og metro via DSB’s app. App'en sørger for at betale for den enkelte rejse uden behov for at tanke et kort op, somd et er tilfældet med Rejsekort, som DSB sammen med de øvrige trafikselskaber står bag. Løsningen blev lanceret 29. april og ved udgangen af september rundede DSB 3 millioner rejser foretaget med Check ind i DSB’s app. Heraf blev 2,1 millioner tjekket ind og ud i 3. kvartal.
Som en del af det fortsatte arbejde med at forbedre kundeoplevelsen i Check ind blev det i september muligt for kunderne at checke medrejsende ind. Senere på året bliver det ifølge DSB muligt for 12-17-årige at anvende løsningen.
Orange-kampagne med rekordsalg
DSB oplyser, at sommerens Orange-kampagne resulterede i et rekordsalg med over 1 millioner solgte rejser og 74 procent flere rejser end sidste år. Ud over det øgede udbud af Orange-billetter på regionaltogsstrækningerne vil DSB fremover udbyde Orange-billetter på flere kortere strækninger på Sjælland for at tiltrække flere kunder og udnytte perioder med ledig kapacitet.
Ændrede forventninger til 2024
I DSB’s Halvårsrapport 2024 blev forventningerne til resultat før skat for 2024 opjusteret til et overskud på 300-400 millioner kroner. DSB’s store investeringsprojekter er så langt, at egne projektudviklingsomkostninger i højere grad vedrører den sene del af projektfasen og således indregnes i balancen i stedet for resultatopgørelsen. Hertil kommer udskydelse af vedligeholdelse som følge af udfordringer med leverancer af reservedele, primært vedligeholdelse af IC4-motorer. Derfor opjusterer DSB forventningerne til resultat før skat for 2024 til et overskud på ca. 600 millioner kroner
- Det er tilfredsstillende, at vi har fastholdt den positive udvikling med en solid punktlighed og fortsat rejsevækst i årets første ni måneder. Resultatet viser, at toget er det gode valg for rigtig mange, siger Flemming Jensen, der er administrerende direktør i DSB.
Interesserede kan læse DSB's delårsmeddelelse for tredie kvartal her:
Kundetilfredshed Passagertal Tog og jernbaner Økonomi
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET