Flextrafik fylder 30 år
Af: Mikael Hansen
Flextrafikken fejrede sin 30-års dag med en konference i Aalborg, hvor Flexdanmark var vært med deltagelse af trafikselskaber og samarbejdspartnere.
For 30 år siden blev flextrafikken lanceret i forbindelse med ændring i reglerne om individuel handicapbefordring.
Det startede i det små i Nordjylland, hvor Nordjyllands Trafikselskab, NT, introducerede en avanceret digital løsning, Planet-systemet, til styring af handicapkørsel og anden individuel specialkørsel og med den vigtige egenskab, at samkørsel og en samlet planlægning kunne tilbyde en mere rationel, mere miljøvenlig og billigere kørselsform. Projektet fik støtte fra den første generation af statslige buspuljer.
Vestsjællands Trafikselskab koblede sig få år efter på Planet-systemet. Flere trafikselskaber fulgte efter i de følgende år.
Begrebet Flextrafik blev almindeligt brugt fra sidst i 1990’erne, hvor flere og flere specialkørselsordninger blev integreret i FlexTrafik. Siddende patientbefordring var langt den vigtigste, som gennem sit store volumen betød en markant forbedring af driftsøkonomien i FlexTrafik
HT/HUR havde sig eget styringssystem og på Fyn opfandt det amtslige FynBus SBH-kørslen (SBH= Svært BevægelsesHæmmede) også med elektronisk styring.
Kommunalreformen i 2007 gjorde FlexTrafik landsdækkende og hurtigt efter blev FlexTrafik (med to store bogstaver) til flextrafik. Processerne kostede blod, sved og tårer i lokalområderne.
Nye koncepter kom til i form af flextur og plustur (nu kun med små bogstaver).
Med den nye taxilov fra 2017 kom der orden i løn- og arbejdsvilkår for flextrafikchauffører.
Tillykke til flextrafik med de 30 år.
Flextrafik Plustur Trafikselskaber
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET