Forening for dækimportører ønsker krav om vinterdæk - og mere dækmønster
Af: kollektivtrafik
Snestormen, der ramte størstedelen af Danmark lige efter nytår, så trafikken gik i stå og biler holdt stille på snedækkede veje i mange timer, satte gang i en debat, der ikke har haft den største bevågenhed de seneste år, hvor vintervejr mest har været noget, man har læst om fra Norge og Sverige. Men debatten blev tøet op i takt med, at sneen kom og temperaturerne faldt
Dækimportørforeningen, der har de fabriksejede importører af dæk til det danske marked - Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Goodyear Dunlop, Michelin, Pirelli og Yokohama - som medlemmer, var midt i snestormen ude med et budskab, hvor de slog til lyd for at indføre krav om vinterdæk - og mere dækmønster.
"Vi påstår ikke, at vinterdæk løser alle de udfordringer, der er på vejene i disse dage, men de vil hjælpe gevaldigt og fremfor alt, så er helårsdæk i disse dage utilstrækkelige og sommerdæk burde være helt forbudt", lød det i sidste uge fra Dækimportørforeningen, der også stillede spørgsmå ved dækmønsteret - især på de tunge køretøjer.
Dækimportørforeningen betegnede lovens krav om mindst 1,0 mm dybt dækmønster som utilstrækkeligt.
Hos Dækimportørforeningen er man ikke i tvivl om, at forøget dækmønster på trækkende og styrende hjul vil hjælpe gevaldigt på de tunge køretøjers evne til at sætte i gang og styre mere sikkert.
Hos foreningen peger man eksempelvis på, at der i Sverige og Norge er krav om både vinterdæk og 5,0 mm dækmønster på trækkende og styrende hjul. Tyskland tillader myndighederne 1,6 mm - og er der sne, snesjap, slud eller is på vejen, så skal køretøjet være sikret med et vintergodkendt helårsdæk eller et rigtigt vinterdæk. Og vælger man at undlade de rigtige dæk til føret, så må man lade bilen stå den pågældende dag.
- De grønne vintre har været en kærkommen politisk argumentation til at modsætte sig en vinterdæklovgivning, men nu hvor ekstremerne raser, som tilsyneladende med klimaforandringerne kan blive hyppigere, så må det blot konstateres, at et krav om snefnugmærkede vinterdæk på minimum de tunge køretøjer, vil være et tiltag som de fleste vil mene er fornuftigt, mener man hos Dækimportørforeningen, der peger på, at 85-90 procent af personbilsbilisterne reelt efterlever de tyske regler.
- Så det burde være rimelig simpelt at få en lovgivning på plads, så vi får hele vognparken med.
Så hermed endnu engang en opfordring til de danske politikere - lad os få sagen på plads - og forøge både mobilitet, effektivitet og trafiksikkerheden på de danske veje, lød det fra foreningen, som tirsdag 8. januar sammen med blandt andre vognmandsorganisationen DTL var inviteret til møde i Folketingets Transportudvalgt for at drøfte om der er behov for at ændre regler for brug af vinterdæk for tunge køretøjer.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET