Forfattere med samlet 75 års erfaring med kollektiv trafik præsenterer bog om busserne i Aalborg
Af: kollektivtrafik
"Busserne i Aalborg - fra privat til offentlig drift og tilbage igen". Det er titlen på en ny bog, som Finn Vestergaard Madsen og Niels Melchior Jensen står bag. Bogen, der netop er udgivet, har fokus på årene fra 1976 til 2000, hvor Aalborg Kommune var ejer eller medejer af Aalborg Omnibus Selskab. Kommunen betalte 14,8 millioner for selskabet i 1976 og måtte 24 år senere sælge sin ejerandel for 0 kroner
Foruden arkiver er bogen baseret på timelange interviews med personer, der har været centrale igennem årene - blandt andre Kirsten Hein, der var rådmand under den 11 dage lange natbustrejke i 1986, rutebilejer Poul Erik Thinggaard, der var med både før og efter kommunens engagement og Torben Svane Olsen, der var direktør i de seks år fra 1994 til 2000, hvor busselskabet var et aktieselskab.
Kommunen erkendte efterhånden, at den ikke var god til at drive et busselskab, og omdannede i 1994 AOS til et aktieselskab med DSB som hovedaktionær. Aktieselskabet vandt licitationen over bybuskørslen i 1996, men tilbuddet var alt for lavt, og ejerne måtte spytte nye millioner i selskabet.
I den samme periode blev der i Aalborg skabt et af Danmarks bedste busnet. Aalborg Byråd har gennem årene været villig til at investere i anlæg, der kunne gøre den kollektive trafik mere attraktiv.
Aalborg var i første række, da der blev etableret telebusser i 80’erne, servicebusser og lavgulvsbusser i 90’erne, metrobusser i 00’erne og i dag med Plusbussen, der udelukkende skal betjenes med el-busser.
Byrådet ville have lighed for borgerne, så da Nordjyllands Amt ikke ville lave et trafikselskab i 1978, lavede Aalborg Kommune sit eget med et fælles takstsystem for alle busser i kommunen. Det fik danmarkshistoriens korteste levetid på under to år, for amtet og de øvrige kommuner blev på den måde presset til at danne Nordjyllands Trafikselskab (NT) i 1982.
Bogen indeholder delafsnit om en række andre emner - personale, chefer, værkstedet, busveje, natbusser, rutebilstationer, buskørslen i bykernen, Aalborg Nærbane, Lufthavnsbanen, hybridbusserne, takster og billetering, større køreplanændringer og en oversigt over, hvornår de enkelte busser er anskaffet.
Bogens forfattere har begge været ansat i Aalborg Kommune og har tilsammen over 75 års erfaring med kollektiv trafik.
Bogen, der er i A4-format, er på 128 sider med omkring 175 illustrationer. Prisen er sat til 295 kroner.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET