Fremtidens mobilitet er blevet skrevet ned i en rapport
Af: Jesper Christensen
Tirsdag i denne uge præsenterede den ekspertgruppe, som transportminister Ole Birk Olsen (LA) nedsatte sidste år, sin rapport om Mobilitet for Fremtiden. På rapportens sidste nummerede side står tallet 186, så det er et omfangsrigt værk, som gruppen præsenterede for omkring 300 tilhørere - inklusiv flere transportordførere fra Folketingets partier. Budskabet var meget kort fortalt - trængslen på vejene vil vokse i de kommende år. Den udvikling vil ny teknik, som kan gøre personbiler selvkørende, ikke modvirke - tværtimod
Ekspertgruppen havde fået et kommissorium, der bestod af en analyse, der skulle se på mulige fremtidsperspektiver for mobiliteten og transportsystemet som følge af den igangværende teknologiske transformation. Forventningen, som ekspertgruppen fik til opgave at indfri bedst muligt, var: - at skabe overblik over de centrale teknologiske drivkræfter og samfundstendenser på transportområdet - at beskrive, hvordan drivkræfter og samfundstendenser vil påvirke efterspørgsel efter og udbud af mobilitet på basis af eksisterende viden - at give bud på, hvor hurtigt forandringerne vil ske Formålet med arbejdet var, at rådgive ministeriet om den teknologiske udviklings implikationer for de kommende års transportpolitiske beslutninger - det vil sige de næste 5 til 10 år En stor del af præsentationen havde fokus på, hvordan ny teknik i særligt personbiler kan påvirke mobiliteten i samfundet. Selvom eksperterne i gruppen var kommet frem til, at der vil gå en del år, før blot halvdelen af bestanden af personbiler i Danmark vil være selvkørende, ligger der nogle forhold, som der vil være god grund til at tage høje for allerede i dag: - Der vil komme flere personbiler på vejene i takt med øget velstand og billigere biler. Historisk set har en stigning i bruttonationalproduktet skabt øget trafikarbejde - Ny teknik, der gør biler selvkørende, hvor føreren bliver overflødig, vil øge mobiliteten. Flere uden kørekort vil kunne køre i bil - Ny teknik, der hjælper bilerne med at holde sig inden for vognbanelinierne og på en sikker afstand til den forankørende - og med hurtig reaktion for eksempelvis opbremsninger, vil kunne øge kapaciteten på motorvejene, men trafikvæksten ventes at være større - Befolkningstallet i byerne vil stige, så flere mennesker og biler skal deles om den begrænsede plads i byerne. Rapporten beskriver eksempelvis, at biltrafikken på landsplan vil stige med 16 procent frem til 2013. Det vil øge tiden i trængslen med 61 procent. I de fire største byer ventes personbiltrafikken at stige med 47 procent, hvilket vil får trængselstiden til at stige med 149 procent - Den øgede mobilitet betyder, at bilister kan komme hurtigere frem - til trængslen på vejene i byområderne I forbindelse med udsigten til, at trængslen vil vokse - mest i de større byområdet - i takt med, at mobiliteten bliver øget, har eksperterne også set på, hvad der kan bidrage til, at den øgende mobilitet forbliver mobil - og ikke ender med at blive immobilitet, fordi biltrafikken går i stå i køer i byerne. Her peger ekspertgruppen på: - at øget trængsel på vejene i begrænset omfang vil få nogle bilister til at benytte busser og tog - at øget samkørsel vil betyde, at den meget store ledige sædekapacitet i de private personbiler bliver udnyttet bedre og på nye og flere måder, end det sker i dag - at højklasse kollektiv transport kan afhjælpe noget af trængslen. Her spiller nærheden til en attraktiv station ind - at en sammenhængende kollektiv trafik, hvor kunderne på en enkel måde ved hjælp af informationer og let tilgængelighed, kan bidrage til, at mobiliteten fastholdes - at selvkørende busser vil gøre det muligt at betjene mere tyndt befolkede områder, fordi omkostningerne til chauffører blive skåret ned - at hurtige togforbindelser vil være attraktive - især over længere afstande og transport byerne i mellem - selvkørende biler, der kan køre uden fører, kan afhjælpe parkeringsproblemer, da de ikke nødvendigvis behøver at blive opbevaret på en p-plads ved en station. De kan opbevares længere væk og så kodes til at køre hen til stationen og holde klar, når brugeren kommer Samkørsel vil ifølge ekspertgruppen være et væsentligt bidrag, hvis trængselsproblemerne ikke skal tage hele gevinsten ved den øgede mobilitet. Og samkørsel i denne artikel omfatter private biler, i busser og tog. Her er pålidelige informationer om mulighederne for samkørsel afgørende. Det gælder både private personbiler, busser, tog og taxier. Ud fra det, der står i rapporten fra ekspertgruppen, er der nok at tage fat på - og mange muligheder for at komme frem med systemer, der kan afhjælpe den stigende trængsel. Det gælder både samkørsel i private biler - og samkørsel i busser, tog og taxier. I forbindelse med taxier peger ekspertgruppen på, at førerløse taxier og minibusser, der kører i stil med nutidens flexture, kan bidrage til øget mobilitet områderne uden for byerne. Og så blev trængselsafgifter også nævnt som et middel til at dæmme op for trængslerne. Trængselsafgifter kan fastlægges, så de er størst på tider og steder, hvor trængslen er størst - og mindst der, hvor trængslen er mindst. Hvor vi i begyndelsen pegede på, at der vil gå endda en årrække før, at halvdelen af den danske bilpark vil være selvkørende, vil det efter eksperternes vurdering kunne gå hurtigere med at gøre taxier, busser og tog selvkørende, hvilket som nævnt vil kunne styrke mobiliteten og samtidig lægge en dæmper på trængslen. For en god ordens skyld skal det nævnes, at eksperterne også har set på godstransport og distribution i byerne. Men i denne sammenhæng er fokus på persontransport. Mobilitet - ifølge Gyldendals Fremmedordbog: Bevægelighed Immobil - Ubevægelig - Immobilitet er dermed ubevægelighed Ekspertgruppen bestod af: - Formand: Transportforsker Niels Buus Kristensen, cand.polit. og Ph.D. fra Københavns Universitet. Han er i dag forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo og medlem af Klimarådet. Tidligere har han været direktør for DTU Transport og udviklingschef i COWI - Anette Enemark, Civ.ing. med speciale i fysisk planlægning fra Aalborg Universitet og fagjournalist fra Aarhus Journalisthøjskole. I dag er hun Mobilitetschef i Movia - Maria Wass-Danielsen, Civilingeniør fra DTU og partner i rådgivervirksomheden Urban Creators. Indtrådt pr. december 2017 - Katinka Hauxner, Cand.scient.pol., bystrategisk rådgiver og indehaver af rådgivningsvirksomheden Hauxner ApS. Udtrådt pr. december 2017 - Mogens Fosgerau, Professor ved DTU. Blandt de førende transportøkonomer i verden og har udgivet en lang række meget citerede videnskabelige artikler - Otto Anker Nielsen, Professor, Civilingeniør og Ph.D. fra DTU. Leder af Transport DTU og Trafikmodeldivisionen på DTU Management Engineering. Medejer og Bestyrelsesformand for Rapidis Aps - Søren Riis, Dr. Fil og Ph.D. fra Albert-Ludwigs-Universität, Tyskland, lektor i teknologi- og videnskabsfilosofi (Roskilde Universitet), co-founder af GoMore, leder af forskergruppen SAiNT og associeret partner ved Instituttet for Fremtidsforskning Interesserede kan læse rapporten - Mobilitet for Fremtiden - her: Interesserede kan se et slideshow fra præsentationen, der fandt sted tirsdag i København på Tivoli Hotel & Congress Center, her: På billedet er formanden for ekspertgruppe, Niels Buus Kristensen, i gang med at forklare nogle punkter fra rapporten fra seks transportpolitiske ordførere fra Folketinget. Fra venstre: Henning Hyllested (EL) Rasmus Prehn (S). Kristian Pihl Lorentzen (V), Villum Christensen (LA), Kim Christiansen (DF) og Rasmus Jarlov (K).
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET