Resultat af pilot-forsøg: Hurtigere oprydning efter uheld på motorvejene har positive effekt
Af: kollektivtrafik
Vejdirektoratet har gennemført et pilotforsøg med oprydning efter uheld på Motorvej E20 over Fyn. Forsøget viser gode effekter af en række afprøvede initiativer med brug af materiel til oprydning, optimering af arbejdsgange ved uheld, tilstedeværelse af rette kompetencer på uheldsstedet og samarbejde
Transportminister Benny Engelsbrecht ser positivt på resultaterne af det toårige pilotforsøg, hvor Vejdirektoratet har afprøvet initiativer, der ved uheld kan reducere tidstabet og risikoen for ekstra uheld.
- Indsatsen for at rydde op efter uheld skal ske så hurtigt og effektivt som muligt samtidig med, at oprydningen selvfølgelig skal foregå på forsvarlig vis, siger transportministeren, som vil undersøge mulige finansieringsmuligheder til at fastholde og bygge videre på erfaringerne.
- Det er frustrerende for den enkelte trafikant at blive fanget i lange og uventede trafikkøer midt i en travl hverdag. Det tror jeg, at de fleste gerne vil slippe for. Derudover koster det rigtig mange penge for samfundet, når trafikanterne skal sidde i kø på grund af uheld på vejene. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at spildtiden bliver så kort som mulig, siger Benny Engelbrecht videre.
Fakta og pilotprojektet:
- Vejdirektoratet satte gang i pilotforsøget i maj 2018 og har gennemført det i samarbejde med Rigspolitiet, Fyns Politi, de kommunale redningsberedskaber (Trekantområdets Brandvæsen og Beredskab Fyn), Region Syddanmark og Beredskabsstyrelsen
- Forsøget viser gode effekter af de afprøvede initiativer inden for nye løsninger med brug af materiel til oprydning, optimering af arbejdsgange ved uheld, tilstedeværelse af rette kompetencer på uheldsstedet og samarbejde
- Vejdirektoratets beregninger viser, at det samfundsøkonomiske tidstab ved trængsel i forbindelse med uheld på motorveje, er steget med 27 procent fra 2016 til 2018, og at tabet udgjorde ca. 630 millioner kroner i 2018
- Ud over konsekvenser i form af øget rejsetid, betyder uheldene også, at rejsetiden, når man vil køre i bil, bliver mindre forudsigelig
Trafikken på motorvejene er steget med 39 procent siden 2010, og det skaber stigende gener for bilisterne i form af stigende trængsel og øget rejsetid på vejene. Transportminister Benny Engelbrecht ønsker på den baggrund at indgå en bred infrastrukturaftale, hvor vejudvidelser forventes at indgå, så der også i fremtiden er veje, som fremtidens biler kan køre på.
- Det er frustrerende for den enkelte trafikant at blive fanget i lange og uventede trafikkøer midt i en travl hverdag. Det tror jeg, at de fleste gerne vil slippe for. Derudover koster det rigtig mange penge for samfundet, når trafikanterne skal sidde i kø på grund af uheld på vejene. Derfor skal vi gøre, hvad vi kan for at sikre, at spildtiden bliver så kort som mulig, siger Benny Engelbrecht.
Interesserede kan læse Vejdirektoratets rapport - Hurtigere håndtering af uheld - Evaluering af pilotforsøg på Fynske Motorvej 2018-2019 - her:
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET