Kong Frederik X indviede det første tunnelelement til Femern-forbindelsen
Af: kollektivtrafik
Mandag blev en historisk dag for byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, da Kong Frederik X officielt indviede det første tunnelelement i det, der bliver verdens længste sænketunnel. Blandt deltagerne ved indvielsen var transportminister Thomas Danielsen (V), der i sin tale udtrykte stor glæde over, at Danmarks største infrastrukturprojekt har rundet endnu en milepæl
- Med Femern Bælt-tunnelen får vi et fantastisk og grænseoverskridende infrastrukturprojekt. Det er en milepæl i danmarkshistorien, sagde Thomas Danielsen.
Med til indvielsen var også repræsentanter for bygherren Femern A/S, hovedentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) og nogle af de lærlinge, som arbejder på projektet.
Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte formelt i starten af 2021 på en bar mark øst for Rødbyhavn. I dag godt tre år senere er der opført verdens største og mest avancerede produktionsanlæg til betonelementer, hvor de 217 meter lange og 73.500 ton tunge elementer til tunnelen skal produceres.
Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør i Sund & Bælt, der er bygherre på Femern Bælt-tunnelen, fremhævede netop Femern-projektets betydning for dansk know-how inden for ingeniørkunst og megaprojekter.
- I dag er et synligt bevis på, hvor langt vi er kommet. Ligesom dette projekt bygger på erfaringerne fra Storebælt og Øresund, så kommer Femern Bælt-tunnelen til at vise vej for mange andre store projekter i Danmark og i resten af verden, sagde Mikkel Hemmingsen.
Femern Bælt-tunnelen er et projekt, der rækker langt ind i fremtiden. Der er indskrevet sociale klausuler i anlægskontrakterne, der sikrer, at der som led i projektet bliver oprettet 500 lærlingeårsværk. Under Kong Frederik X's besøg på byggepladsen fik han lejlighed til at hilse på nogle af lærlinge, der til daglig arbejder med tunnelbyggeriet.
Andreas Madsen, der er procesoperatørlærling i FLC, fik sammen med to af sine medlærlinge også lejlighed til at tale til Kong Frederik X og de forsamlede gæster. Hans budskab var et håb om, at flere unge tager springet ud i en erhvervsuddannelse.
- Som lærlinge på Femern-projektet er vi en del af fremtidens faglige arbejdskraft, som der i høj grad vil blive brug for. Jeg håber, at vi, ved at stå her i dag, kan bidrage til at komme ud til andre unge med budskabet om, at de faglige uddannelser er spændende og meget ind- holdsrige, sagde Andreas Madsen.
Ved indvielsen blev der samtidig afsløret en mindeplade, der vil blive opsat i den færdige tunnel og en tidskapsel, hvor gæsterne til ceremonien og i projektets udstillingscenter i Rødbyhavn har haft lejlighed til at lægge en lille genstand eller en hilsen til fremtiden.
Tidskapslen bliver forseglet og nedsat nær tunnelens indgang som en hilsen til fremtidens generationer.
Om Femern Bælt-tunnelen:
- Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største anlægsprojekt og den største byggeplads i Nordeuropa
- Tunnelen opføres af konsortiet Femern Link Contractors (FLC), der består af franske, danske, tyske, belgiske og hollandske entreprenører
- Den 18 kilometer lange tunnel bliver verdens hidtil længste sænketunnel. Når tunnelen står færdig, vil det være muligt at krydse Femern Bælt på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET