Batteritog til Lokaltog: Kontrakten er underskrevet
Af: kollektivtrafik
Efter en lang proces har Lokaltog, der er en del af trafikselskabet Movia, underskrevet en kontrakt med den schweiziske togproducent, Stadler, om leveringen af 14 nye batteritog. De 14 tog skal køre på Østbanen mellem Køge og henholdsvis Fakse Ladeplads og Rødvig samt på Tølløsebanen mellem Slagelse og Tølløse via Høng
Lokaltog udpegede allerede i starten af august måned Stadler som vinder af udbuddet af 14 nye batteritog, men inden kontrakten kunne underskrives, skulle indkøbet godkendes af Region Sjælland, som står bag finansieringen med en lånegaranti. Det skete på regionsrådsmødet tirsdag 24. september.
I denne uge kunne Lokaltog og Stadler så underskrive aftalen ved en lille højtidelighed, der fandt sted i Lokaltogs hovedkontor.
Administrerende direktør i Lokaltog, Lars Wrist-Elkjær, kalder det en stor dag for selskabet, der driver ni lokalbaner på Sjælland og Lolland-Falster på kontrakt med trafikselskabet Movia.
- Vi ser i Lokaltog meget frem til det fremtidige samarbejde med Stadler, og jeg vil også gerne takke Region Sjælland for at have givet os mandat til at foretage et historisk skifte, hvor vi med den her kontrakt fremover erstatter vores gamle dieseltog med et mere bæredygtigt alternativ, siger Lars Wrist-Elkjær og fortsætter:
- Vi kommer for første gang i over 50 år til at overgå til en helt ny teknologi, der bidrager effektivt til den grønne omstilling og samtidig betyder, at vores passagerer vil opleve en mere behagelig og komfortabel rejse, der kommer til at leve op til nutidens standarder, hvilket glæder os meget i Lokaltog.
Lokaltog's kommende batteritog bliver af typen FLIRT, der er en velafprøvet model fra Stadler, der har leveret FLIRT-tog til andre europæiske lande samt USA.
- I dag har vores model FLIRT Akku vundet endnu en konkurrence for batteritog, og vi er begejstrede for, at Danmark nu tager denne innovative løsning til sig og stolte over, at vi kan støtte vores kunde på vejen mod bæredygtig mobilitet. Den accelererende klimakrise styrker kun vores overbevisning om, at fremtiden for moderne transport ligger i grøn teknologi, siger Dr. Ansgar Brockmeyer, der er vicedirektør for Marketing og Salg hos Stadler.
Som nævnt er indkøbet godkendt af regionsrådet i Region Sjælland, der også er garant for Lokaltogs lån. Også her er der glæde over, at Lokaltog og Stadler nu har underskrevet kontrakten.
Lokaltog forventer, at Stadler leverer de nye batteritog i perioden fra 4. kvartal 2027 og frem til udgangen af 2028. Den endelige leveringsplan vil være helt klar i slutningen af i år.
Fakta om Lokaltogs nye batteritog:
- De nye batteritog leveres af den schweiziske togproducent Stadler
- Togene bliver udstyret med borde, toiletter og WiFi
- Når alle batteritog er leveret, vil Lokaltogs IC2-tog blive udfaset
Region Sjælland står bag finansieringen som garant for Lokaltogs lån til indkøb af de nye tog - Et af de fire hovedtemaer i trafikselskabet Movia's nye Mobilitetsplan 2024 er "Fokus på klima og miljø". Med Lokaltogs køb af 14 nye batteritog - og option på yderligere 10 til indsættelse på strækninger i Region Sjælland - tages det første store skridt i forhold indfrielse af målsætningen om, at alle nye tog kører på el
- De 14 nye batteritog er emissionsfrie og bidrager derudover til et bedre nærmiljø, da de støjer mindre ved acceleration og når de holder ved stationerne
- Togene vil blive sat i drift på Østbanen og Tølløsebanen
Billedetekst til billedet:
Dr. Ansgar Brockmeyer, Executive vicedirektør for Marketing og Salg hos Stadler (til venstre), skriver kontrakten under sammen med Lokaltogs bestyrelsesformand, Dorthe Nøhr Pedersen. Bag dem står Michael Schwarz, direktør for Marketing og Salg hos Stadler i de nordiske lande, sammen med Lars Wrist-Elkjær (til højre), administrerende direktør i Lokaltog. (Foto: Lokaltog)
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET