Debat Nye og gamle løsninger i kollektiv mobilitet
Af: Lasse Repsholt
Der er brug for både nye og gamle mobilitetsløsninger i den kollektive mobilitet, nu. Derfor inviterer Kollektiv Trafik Forum til konference i Brabrand den 8. april ’24.
Af Lasse Repsholt, formand Kollektiv Trafik Forum
Det meget omtalte Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet kommer inden længe med et katalog med mobilitetsløsninger. Udvalget skal her bidrage til regeringen ønske om et Sammenhængende Danmark, hvilket indebærer et særligt fokus på mobilitet uden for de største byer. Kollektiv Trafik Forum afventer med spænding resultaterne fra denne 1. fase af ekspertudvalgets arbejde, der tegner til at blive velfunderet og grundigt forberedt, men vi ser omvendt ikke nogen grund til at vente, da der er mange løsninger i spil allerede nu. Det bliver omdrejningspunktet den 8. april, i Brabrand, hvor vi sammen med Transportøkonomisk Forening har inviteret praktikere og eksperter til at udveksle erfaringer indenfor fem temaer.
Et af de mest lovende – og meget omtalte - temaer for den kollektive mobilitet er udviklingen af knudepunkter og Hubs som omdrejningspunkter for både mobilitet med forskellige transportformer. Line Ellesø Jarlholm fra Midttrafik fortæller om visionerne for Hubs i Rønde, Holstebro og Odder og Julie Seung Hee Rømer fortæller om DSB’s strategi for stationerne, der netop skal styrkes med last-mile/ first mile løsninger der forbedrer borgernes mobilitet.
Spørger man Nicolai Bernt Sørensen fra Nordjyllands Trafikselskab skal knudepunkter blandt andet understøtte koblingen mellem kollektiv trafik og samkørsel som en del af trafikselskabets udbud. Men hvordan undgår man, at samkørsel forplanter sig i mere bilisme, underminerer grundlaget for de traditionelle løsninger og går på kompromis med behovet for professionalisme og forsyningssikkerhed? Og hvilke er klimagevinsterne ved denne løsning? Det spørger Trine Wollenberg (Dansk PersonTransport) og Henrik Gudmundsson (Klimatænketanken CONCITO) om.
Når vi taler om individuelt tilpasset transporttilbud er den åbne flextrafik (Flextur og Plustur) jo flagskibet og Midttrafik har siden sommeren 2023 harmoniseret og forenklet flextrafikken for blandt andet skal nedbryde barriererne for at benytte den. Det fortæller Henrik Juul Vestergaard om, mens Peter Andreas Rosbak Juhl anviser en løsning fra den anden side, hvor den planlagte, rutebunde trafik gøres mere fleksibel med en FLOT-service i samarbejde mellem Movia og Faxe Kommune.
Én af de sværeste nødder for Ekspertudvalget at knække bliver en indretning af takstniveauet og takststrukturen, men både DOT og DSB har allerede gjort sig erfaringer med, hvordan mulighederne priser og takster kan indgå i en indsats for flere kunder. Lotte Braagaard fra Dit Offentlige Trafikselskaber og Camilla Bjerrum Hansen fra DSB giver hvert deres bidrag.
Mens vi taler om penge vil Erdem Ovacik fra Merit Democracy (tidl. Donkey Republic) præsentere et forslag til en ny måde at finansiere nye mobilitetsløsninger på. I stedet for de traditionelle offentlige udbud eller koncessioner, skal en fælles fond i kombination med data og innovative mobilitetsløsninger bane vejen for mere mobilitet til gavn for samfundet. Man kan også gentænke den måde, vi udbyder den offentlige servicetrafik på. Det har Region Midtjylland i hvert fald bedt mobilitetskonsulent Susanne Krawack om at give et bud på. En tanke der heller ikke er så fjern fra Movia og andre trafikselskaber, hvor der flere steder er eksempler på, at kommuner og private virksomheder har rykket på grænserne med løsninger tilpasset pendlernes behov. Anette Enemark giver et overblik over disse muligheder.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET