Øresundsmetro Executive mødes mandag
Af: kollektivtrafik
Øresundsmetroen mellem København og Malmø bliver mandag løftet et skridt længere mod virkeligheden, når Øresundsmetro Executive, som blev dannet under konferencen Fehmarn Belt Days før sommeren, holder sit første møde
Idéerne og planerne om at anlægge en metro mellem København og Malmö er, at der samtidig med den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland via Femern Belt, skal der etableres endnu en fast forbindelse mellem Købanhavn og Malmö for at styrke Øresundsregionen.
Da Fehmarn Belt-forbindelsen vil korte rejsetiden mellem København og Hamburg ned til toenhalv time, vil det betyde, at København-Malmö vil blive et vigtigt knudepunkt for persontransporten i regionen, som ventes at vokse.
Det dansk-svenske forum, Øresundsmetro Executive, der har deltagere fra regionens erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner og metro-projektets parter, har som formål at arbejde på at højne kvaliteten i det fortsatte arbejde med at føre idéen om den nye metrolinie ud i livet - og indhente information og viden om, hvordan de forskellige virksomheder og begge lande kan få størst udbytte at en Øresundsmetro.
På mandagens møde vil medlemmerne blandt andet udveksle tanker om, hvad Øresundsmetroen vil betyde for begge lande og for Øresundsregionens fortsatte udvikling. Nogle studier viser, at en metro mellem København og Malmö vil styrke regionens internationale konkurrencekraft. Med bæredygtig transport og korte rejsetider vil der kunne skabes flere arbejdespladser og tiltrækkes flere investeringer.
- Det er en spændende opgave, jeg har fået af borgmester i Malmö, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) og overborgmester i København, Frank Jensen (S). Jeg ser frem til at stå i spidsen for Øresundsmetro Executive og er glad for, at så centrale aktører fra erhvervslivet, fagbevægelsen og universiteterne har sagt ja til at deltage, siger Jørn Neergaard Larsen, der er formand for Øresundsmetro Executive og tidigere beskæftigelsesminister (2015-2016) og administrerende direktør for Dansk Arbejdsgiverforening (1996-2015).
- Her findes enestående muligheder for Sverige og Danmark ti at vokse med det fulde potentiale, som Femern Belt-forbindelsen giver. Metroen er vital for Nordeuropas hurtigts voksende arbejdsmarked, men også for den svenske eksport, når metroen vil aflaste Øresundsbron. I Øresundsmetro Executive samler vi aktører, som ser det nyttige og vil være med, når vi nu driver arbejdet fra planlægning til en beslutning og gennemførelse, siger borgmester Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), Malmö.
- Jeg ser frem til dialogen med Øresundsmetro Executive, hvor vi i fællesskab skal udvikle projektet. Vi er i gang med en udbygning af metrosystemet i København med Cityringen i 2019, Nordhavnsmetroen i 2020 og Sydhavnsmetroen i 2024. En Øresundsmetro vil styrke integrationen i Greater Copenhagen markant og er blandt de centrale anbefalinger fra Københavns Erhvervs Task Force, siger overborgmester Frank Jensen i København.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET