KTF Transmision
NYHEDER 3. OKT 2019 KL. 11:09

Østerport Station er genskabt

Af: kollektivtrafik


Østerport Station er genskabt

Efter to års omfattende renoveringsarbejde præsenterede DSB en nyistandsat Østerport Station, hvor der er kælet for detaljerne med reetablering af træværk, som det var oprindeligt, og hvor farvearkæologer har sikret, at farverne står som i 1897. Der er også lagt nye terrazzogulve, etableret ny belysning og bredere adgangsveje - og lagt nyt skifertag


- I mere end to år har vi arbejdet på at restaurere og modernisere hele den fredede station fra gulv til kvist og føre den up to date. Vi står klar med en historisk station, der er renoveret i respekt for fortiden, men samtidig tager højde for de krav, der er til moderne jernbanedrift. Den er blevet gjort lysere, mere tilgængelig med bredere adgangsveje og flere muligheder for at forsyne sig med mad og drikkevarer, siger administrerende direktør i DSB, Flemming.


Det er 122 år siden, at den kendte danske jernbanearkitekt Heinrich Wenck tegnede Østerbro Station i København. Østerport Station skulle dengang kun have været midlertidig, men den er her stadig - og nu i en nyrenoveret udgave - hvor den er Danmarks fjerde største togstation og bidrager til en mere smidig infrastruktur i København.


- Når Cityringen åbner, vil den københavnske Metro ifølge forudsigelserne totalt set skaffe flere passagerer til den kollektive trafik i Hovedstadsområdet, og set i det lys vil DSB sammen med Metroen kunne bidrage til, at der kommer mindre trængsel på de københavnske gader og indfaldsveje. Det er der brug for. Med flere rejsende københavnere, udenbys pendlere og turister kan vi på denne måde sætte et positivt aftryk på klimaregnskabet, siger Flemming Jensen.


I hele ombygningsperioden har togene kørt som normalt, men kunderne har skullet benytte andre adgangsveje end gennem selve stationen.
Sweco Danmark har været totalrådgiver, og Aarsleff Rail har været hovedentreprenør på projektet.


Det er blandt andet blevet lavet på Østerport Station:



  • Nyt skifertag

  • Nyt terrazzogulv

  • Reetablering af træværk, som det var oprindeligt

  • Nutidens trafikinformation er indpasset i bygningen

  • Opbygning af vægge efter den gamle metode med træ, strå og puds

  • Farvearkæologi har sikret, at det er de originale farver, der er blevet malet med

  • Indretning af butikker, der opfylder de behov, som kunder i dag har ved en togrejse

  • Al teknik og installationer er udskiftet og gemt af vejen, så bygningens fysiske rammer næsten står som oprindeligt

  • DSB’s tunnel under stationsbygningen er totalt istandsat