NYHEDER 2. OKT 2023 KL. 13:27
Rengøringsmand skiftede retning - og kører i dag bus som et plus
Af: kollektivtrafik
Efter flere år i rengøringsbranchen måtte Michael Simonsen for nogle år siden sadle om karrieremæssigt, hvilket førte ham til et job som buschauffør hos Tide Bus. En beslutning, han i dag er yderst glad for, da det blandt andet har givet ham mulighed for at dyrke sin barndoms passion for specielle køretøjer, når han senere på året skal være chauffør i de nye 25 meter lange Plusbusser i Aalborg. - Nu kan jeg for alvor udleve min passion for specielle køretøjer, siger Michael Simonsen
Det var egentlig lidt en tilfældighed, at Michael Simonsen for otte år siden havnede bag rattet i en bus efter at have arbejdet som rengøringsinspektør i flere år.
- Det var en omrokering på mit tidligere arbejde, som var medvirkende til, at jeg begyndte at se mig om efter et andet job. Og da jeg ikke ønskede at gå arbejdsløs i en længere periode, besluttede jeg mig for at tage buskørekort, så jeg kunne køre bus - bare lige indtil, jeg fandt noget andet at lave, siger Michael Simonsen og fortsætter:
- Det er sjovt at tænke på den dag i dag, da jeg her otte år efter ikke kunne forestille mig noget bedre end at være buschauffør.
Bankdirektører og journalister skifter ogå karrierespor - og kører bus
Michael Simonsen er langt fra den eneste, som har fundet vej til jobbet som buschauffør efter flere år på arbejdsmarkedet i en anden branche. Ifølge HR-direktør hos Tide Bus, Rikke Trads, er det en karriererejse, som generelt kendetegner mange buschauffører:
- Mange af vores chauffører er over 50 år, hvilket blandt andet hænger sammen med, at de relativt sent i deres arbejdsliv er blevet omskolet til buschauffør. Derfor har vi også alt fra tidligere bankdirektører og journalister ansat, hvilket vi kun ser som en fordel, da de har meget livserfaring at trække på i en hverdag, hvor man møder mange forskellige kunder og passagerer, siger Rikke Trads.
Netop den daglige kontakt med andre mennesker, som kendetegner jobbet som buschauffør, er også noget, som betyder meget for Michael Simonsens arbejdsglæde.
- Jeg møder hver dag en masse forskellige kollegaer og passagerer, der er med til at give et smil på læben. Det er blandt andet noget af det, som er medvirkende til, at jeg holder gejsten oppe og fortsat har lyst til at køre bus i mange år frem, siger han.
Passion for specielle køretøjer
Til trods for, at Michael Simonsens rejse mod at blive buschauffør har været gennem et par omveje med andre job, har interessen for særlige køretøjer været der helt fra barnsben, hvor han rodede med biler sammen med sin far i hans værksted. Derfor var han heller ikke i tvivl, da chancen for at blive chauffør for de nye 25 meter lange Plusbusser bød sig.
- Da jeg første gang hørte, at det var blevet besluttet, at Plusbusserne skulle til Aalborg, vidste jeg med det samme, at jeg gerne ville være chauffør i en af dem - simpelthen fordi jeg har en særlig passion for køretøjer, som er lidt specielle, og det må man sige, at Plusbussen er. Den er jo dobbelt så lang som en almindelig bus, og derfor har vi også brugt en masse tid på at lære, hvordan den lange bagende artersig sig i trafikken, siger Michael Simonsen.
Foruden at Michael Simonsen selv er blevet trænet til at køre de nye Plusbusser, inden de skulle have passagerer med, blev han også udvalgt som én af de to instruktører, der skulle oplære kommende Plusbuschauffører. Det har ifølge Michael Simonsen været en rolle, der har passet ham rigtig godt.
- Som en del af forberedelserne til at køre den nye Plusbus har jeg fået en masse rutine i kørslen, så jeg bedst muligt kan lære kommende Plusbuschauffører op. Det vil altså sige, at jeg kommer til at spille en væsentlig rolle i forhold til de kommende Plusbuschauffører, hvilket virkelig er noget, som passer mig godt, da det giver mig mulighed for at give min erfaring videre og hjælpe andre, siger han.
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
NYHEDER 28. OKT 2024 KL. 11:36
Demonstranter for nattog holdt et stille pyjamasparty på HovedbanegårdenMOBILITET
NYHEDER 20. DEC 2024 KL. 19:07
Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport