KTF Transmision
NYHEDER 11. MAR 2024 KL. 17:53

Stigende energipriser udløste sparekatalog og tiltag hos trafikselskab

Af: kollektivtrafik


Stigende energipriser har betydet stigende udgifter. Derfor tog trafikselskabet Movia sidste år en række initiativer for at imødegå effekten af den pressede økonomi hos selskabets ejere - de 45 kommuner og to regioner på Sjælland


Movia foreslog sammen med de øvrige trafikselskaber og KL og Danske regioner, at selskabernes lånerammer blev udvidet i en periode, så de midlertidigt høje udgifter kunne håndteres uden, at kommuner og regioner skulle foretage store nedskæringer i busdriften. Forslag blev en del af økonomiaftalen for 2024 mellem SVM-Regeringen, regioner og kommuner.
 
For at kommuner og regioner kunne tilpasse de højere udgifter, gennemførte Movia i starten af 2023 en ekstra trafikbestilling - og seks kommuner valgte besparelser i busdriften for i alt 7 millioner kroner.


Frem mod den ordinære trafikbestilling i oktober udarbejdede Movia sparekataloger for i alt 200 millioner kroner med bud på, hvor kommuner og regioner kunne spare på busdriften for at imødegå den pressede økonomi.


Den samlede trafikbestilling blev besparelser for 55 millioner kroner og udvidelser for 13 millioner kroner.


- Det er positivt at se, at kommuner og regioner i stor udstrækning har prioriteret at holde hånden under den kollektive transport, selvom økonomien har været meget presset de senere år, siger Movia's bestyrelsesformand, borgmester i Hillerød, Kirsten Jensen (S).


- Kollektiv transport bidrager til at gøre det muligt at bo og arbejde overalt på Sjælland. Og velfungerende kollektiv transport er afgørende for, at mange familier både med og uden egen bil kan få dagligdagen til at hænge sammen, påpeger hun.


Movia har i 2023 haft fokus på at effektivisere driften, hvilket førte til yderligere besparelse på interne omkostninger på 11 millioner kroner. Fordelagtige udbud af bustrafikken sidste år betyder også, at der fra 2025 kan høstes besparelser på millioner kroner samtidig med, at der skiftes fra diesel- til elbusser på de berørte buslinier.
 
I 2023 vedtog Movia's bestyrelse desuden en ny økonomisk politik, der fra 2025 til 2029 skal sikre besparelser på de interne udgifter - primært som følge af et nyt billigere app-baseret rejsekort- og rejseplansystem. Suppleret med allerede gennemførte effektiviseringer er målet en besparelse i 2029 på 185 millioner kroner i forhold til 2017.
 
- Movia er i 2023 lykkedes med yderligere at effektivisere både driften og administrative omkostninger. Det er meget tilfredsstillende, og vi arbejder med at kunne levere flere effektiviseringer i de kommende år, siger Movias næstformand, borgmester i Sorø, Gert Jørgensen (S).


Øget hjemmearbejde, flere biler og el-cykler
Movia har i 2023 undersøgt, hvilke faktorer der har ført til færre passagerer i den kollektive transport efter corona end budgetteret. Det vurderes, at øget brug af hjemmearbejde, flere biler og elcykler er medvirkende årsager til at færre transporterer sig med bus og tog.
 
Movia har derfor arbejdet med en lang række tiltag for at få nye kunder til den kollektive transport - eksempelvil gratis cykelmedtag i busser og lokaltog, partnerskaber med virksomheder, turistorganisationer og eventarrangører samt et værditilbud - i samarbejde med DSB og Metroselskabet i DOT - over tre måneder med en 12-timers billet til 50 kroner i weekenderne.
 
Movia har desuden sammen med de øvrige trafikselskaber i Danmark udarbejdet et forslag til nye ungdomsrabatter, der gør kollektiv transport attraktivt for flere unge. Trafikselskaberne arbejder i fællesskab for, at Folketinget skal støtte indførelsen af en ny ungdomsrabat til gavn for de unge.



Interesserede kan se Movia's årsrapport for 2013 her:


Tidligere årsrapporter og budgetter kan se her:


 


 


Økonomi