KTF Transmision
NYHEDER 6. JUN 2018 KL. 07:25

Tilfredsheden med kørselsordning er kørt frem

Af: kollektivtrafik


En ny brugerundersøgelse af Aarhus Kommunes kørselsordning viser markant fremgang og samlet gennemsnitlig tilfredshedsscore på 4,2 ud af 5 for alle brugergrupper. Undersøgelsen peger også på, at der er steder i ordningen, Aarhus Kommune fortsat skal have fokus på


Rambøll har på vegne af Aarhus Kommune og Kørselskontoret atter gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse af Kørselstilbuddet for specialkørsel i perioden fra april til maj.


Formålet med undersøgelsen er at give et præcist billede af, hvordan brugerne oplever kørselstilbuddet, hvad brugerne er tilfredse med, og hvor der skal sættes ind for at forbedre kørsels-tilbuddet yderligere.


Samlet viser undersøgelsen en fremgang i tilfredsheden for alle brugergrupper sammenholdt med undersøgelsen fra 2017. Undtaget er brugergruppen ”Ældre” som er status qua, dog med udgangspunkt i en høj tilfredsheds-score på 4,5. Samlet gennemsnitlig tilfredshedsscore er på 4,2 ud af max 5 for alle brugergrupper.


Af specifikke resultater viser undersøgelsen, at andelen af tilfredse eller meget tilfredse forældre til gruppen af ”Skolebørn”, der benytter kørslen, siden 2017 er gået 16 procentpoint op til i alt 81 procent. For brugergruppen ”voksne med handicap” er andelen af tilfredse eller meget tilfredse gået 25 procentpoint op til i alt 79 procent. 
 
Undersøgelsen peger på, at der er steder i ordningen, Aarhus Kommune skal have fokus på - eksempelvis i forhold til en bekymring for håndteringen af krisesituationer under transporten og regelmæssigheden ved afhentning og aflevering, hvor enkelte har oplevet for lange ventetider. Rapporten skal give input til løbende forbedringer både på Kørselskontoret og hos kommunens leverandører.


Undersøgelsen har brugt en skala, der går fra 1 til 5, hvor 1 svarer til ”Meget utilfreds”/”Slet ikke”, 3 svarer til ”Hverken utilfreds eller tilfreds”/”I nogen grad” og 5 svarer til ”Meget tilfreds”/”I meget høj grad”. Jo højere værdi, desto højere er den angivne tilfredshed.
 


Interesserede kan se undersøgelsen her: