Aktører: Trafik-øer skal mindske trængsel og forurening
Af: kollektivtrafik
I Københavns Kommune’s nye kommuneplan for de næste fire år er der lagt op til en reduktion af biltrafikken med 25 procent. Ingeniørforeningen, IDA og en lang række aktører, foreslår trafik-øer som et middel til at nå dette mål i brokvartererne
I et fælles samarbejdsforum for trafik, klima, trængsel og sundhed i København defineres grøn mobilitet som et begreb, der inkluderer sundhed, mindre trængsel, klimaforanstaltninger og bedre mobilitet.
Trafikøer bør ifølge Ingeniørforeningen være det overordnede princip i en københavnsk trafikplan, fordi erfaringer viser, at trafikøer fremmer grøn mobilitet uden direkte indgreb mod privatbilisme.
Parterne bag forslaget er:
- IDA
- Rådet for Grøn Omstilling
- Delebilfonden LetsGo
- Miljøpunkt Nørrebro
- Miljøpunkt Østerbro
- Miljøpunkt Amager
- Miljøpunkt Indre By & Christianshavn
- Cyklistforbundet - København og By
- Pendlercykel Fonden
Mandag 14. september 2020 afholdes konference om trafikøer med deltagelse af blandt andre:
- Ninna Hedeager Olsen, Teknik - og Miljøborgmester i København
- Filip Watteeuw, viceborgmester i Gent for mobilitet og byrum, om byens trafikplan der bygger på trafikø-princippet.
- Klaus Bondam, Tidligere Teknik - og miljøborgmester, nu direktør i Cyklistforbundet, om Nørrebrogade omlægningen.
- Per Homann Jespersen, trafikforsker RUC (emeritus) om trafikø-princippet.
- Jeff Risom, partner Gehl Architects, om de internationale erfaringer med trafikregulering
Interesserede kan læse mere her:
Byplanlægning Mobilitet
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET