Globalt udsyn: Trafikken er nu den vigtigste dødsårsag for børn og unge
Af: Mikael Hansen
Dødsfald i trafikken runder 1,35 millioner om året på verdensplan, fremgår det af en ny rapport fra Verdenssundhedsorganisationen WHO. Halvdelen af de trafikdræbte er bløde trafikanter og risikoen for at dø i trafikken har stadig den tunge ende nedad. Risikoen for at dø i trafikken er langt større i klodens lavindkomst og mellemindkomst-lande end i de rige vestlige lande.
Rapporten for 2018, som udkom i december 2018, beskriver dog også væsentlige fremskridt, som alene fra 2015 til 2016 potentielt omfatter 1 milliard mennesker. Det er bl.a. forbedret lovgivning og bedre køretøjsstandarder i store lande som Indien og Kina.
Antal trafikdrab er den vigtigste globale indikator for trafiksikkerheden, selv om der endda er store udsving i kvaliteten af de statistikker, de enkelte lande fører og stiller til rådighed for FN og WHO.
Her er nogle centrale tal og konklusioner fra 2018-rapporten, baseret på statistik for 2016:
- 1,35 millioner mennesker døde i trafikken i 2016 – tallet er stigende år for år på grund af mere trafik og flere biler
- Antal dødsfald pr. motorkøretøj er halveret siden 2000. Antallet af køretøjer er fordoblet i samme periode.
- Trafikdrab er den 8. største dødsårsag på verdensplan
- Trafikdrab er den største dødsårsag i aldersgruppen 5-29 år
- Det globale gennemsnit på 18 trafikdræbte pr. 100.000 indbyggere har ligget stabilt siden år 2000
- De rige lande har i gennemsnit 8,3 trafikdræbte pr. 100.000 indbyggere, for de fattige lande er tallet 27,5
- Fodgængere, cyklister udgør 26 procent af de trafikdræbte; knallertkørere og motorcyklister udgør 28 procent; bilførere og bilpassagerer udgør 29 procent; øvrige/uspecificerede udgør 17 procent
Rapporten beskriver trafiksikkerhed som et generelt underprioriteret emne i national og lokal politik. WHO har opstillet fem parametre for god trafiksikkerhed:
- Forankring i lovgivning – forbud mod spirituskørsel, krav til køreundervisning, god håndhævelse
- Sikre køretøjer – sikkerhedsseler, crash-krav
- Sikre veje – hensyn til bløde trafikanter – adskillelse af trafikformer
- Hastighedsgrænser – differentierede hastighedsgrænser og håndhævelse
- Effektiv nødhjælp ved trafikulykker
Kun 5 lande opfylder alle de standarder, som WHO har opstillet for trafiksikkerhed. Danmark er ikke ét af dem – vi opfylder ikke standarden om en hastighedsgrænse på max 40 km i timen i byområder.
23 lande har indført markante forbedringer fra 2015-2016. Rapporten omtaler en række nationale og lokale solstrålehistorier fra hele verden.
Omvendt opfylder ca. 1/3 af verdens lande slet ingen af WHO’s standarder på trafiksikkerhedsområdet - også her vender den tunge ende nedad.
Se et udvalg af tal og plancher i nedenstående billedserie.
GLOBAL STATUS REPORT ON ROAD SAFETY 2018
Tirsdag 29. januar 2019 KL. 11:00Fotograf: WHO
Udvalgte figurer og plancher
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET