Tre leverandører kan endnu en gang byde på batterielektriske tog
Af: kollektivtrafik
Lokaltog, som er en del af Trafikselskabet Movia, der driver ni forskellige lokalbaner på Sjælland og Lolland Falster, har prækvalificeret tre europæiske togleverandører, der skal give endeligt tilbud på nye batteritog til banerne i Region Sjælland. De nye batteritog skal erstatte nogle af de ældste dieseltog, som Lokaltog i dag kører med
De tre togleverandører, der er blevet prækvalificeret til at byde på Lokaltogs kommende batteritog, er:
- Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) S.A. (Spanien)
- Siemens Mobility A/S (Danmark)
- Stadler Bussnang AG (Schweiz)
Lokaltogs udbud omfatter 14 batteritog, som efter den foreløbige plan, der er aftalt med Region Sjælland, gradvist skal indfases i den daglige drift fra årsskiftet 2027-2028 og et år frem. Udbuddet indeholder desuden en option, så Lokaltog kan bestille fra 2 til 10 ekstra togsæt på et senere tidspunkt.
- Der er grund til at glæde sig over den interesse, togmarkedet viser Lokaltog. Vi har nu tre erfarne og velkvalificerede tilbudsgivere med i den videre proces. Der er ingen tvivl om, at de alle besidder den nødvendige erfaring inden for levering af standardtog, der samtidig opfylder de specifikke krav, som Lokaltog stiller til de kommende batteritog, siger Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør i Lokaltog.
Lokaltog forventer at kunne indgå kontrakt med en kommende leverandør i løbet af efteråret 2024.
De tre europæiske togleverandører er de samme, som tidligere var blevet prækvalificeret til at byde på de batterielektriske tog i et udbud, der blev annulleret for et år siden.
Interesserede kan læse mere om den sag i artiklen "Togudbud er annulleret", der kan læses via linket nedenfor.
Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, er ikke kun aktiv inden for togproduktion. I 2018 købte det spanske selskab eksempelvis den polske busproducent Solaris.
Læs også:Togudbud er annulleret
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET