Trods udfordringer endte punktligheden over mindstemålet
Af: kollektivtrafik
I 2024 lå kundepunktligheden for DSB's fjern- og regionaltog betydeligt over punktligheden året før. For DSB's S-tog lå den fortsat på et højt niveau
Sidste år kom 96,0 procent af passagerne i DSB's S-tog frem til deres destination inden for den punktlighed på 92,4 procent, som er fastsat i DSB's kontrakt. DSB fremhæver, at det den højeste punktlighed, der indtil videre er opnået for S-togene. DSB tilskriver høje punktlighed for S-tog en stabil drift og færre driftsforstyrrende hændelser.
For DSB's fjern- og regionaltog steg punktligheden fra 71,7 procent i 2023 til 76,6 procent i 2024. Kontraktmålet for fjern- og regionaltogene er 75,0 procent. DSB peger på, at godt ni ud af ti passagerer er fremme med under 10 minutters forsinkelse. DSB forkklarer, at den forbedrede kundepunktlighed for fjern- og regionaltog blandt andet er resultatet af en mere robust køreplan og færre fejl på infrastrukturen sammenlignet med året før.
I forbindelse med opgørelsen over kundepunktligheden i DSB's årsrapport for 2024 skriver DSB:
"Fjern- og regionaltogen har været påvirket af udfordringer med leverancer af reservedele og vedligeholdelse i 2024. Det har betydet, at en del planlagt reparation og vedligeholdelse af togene ikke er blevet gennemført, og det har medført begrænset togmateriel til rådighed for driften. For kunderne har det i nogle tilfælde betydet afgange med kortere togsæt end planlagt samt enkelte aflysninger".
På trods af udfordringerne har driftsstabiliteten i 2024 samlet set været højere end i 2023.
- Vi har haft en solid vækst og sat kunderekord på flere markeder i løbet af året, og punktligheden er løftet. DSB står med et godt udgangspunkt for at få kunderne til at vælge den kollektive transport i de kommende år, lyder det fra DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen.
Interesserede kan læse DSB's årsrapport for 2024 her:
Tog og jernbaner
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET