Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
Af: kollektivtrafik
Siemens Mobility har fået opgaven med at opgradere det 170 kilometer lange S-banenet i København til den højeste automatiseringsgrad med GoA4-teknologi. Teknologien gør det muligt at have køre med førerløse S-tog, og første fase med førerløse S-tog begynder i 2030
Den tyske koncern har indgået aftaler med Banedanmark og DSB - herunder om det nødvendige signaludstyr til tog og infrastruktur. GoA4-teknologien vil give tog-operatøren mulighed for at køre flere tog i hele systemet, forbedre passageroplevelsen, sikre den nuværende punktlighed og fremtidssikre nettet. De nye kontrakter har en samlet værdi på cirka 270 millioner euro og bygger videre på den kontrakt fra 2011, der udstyrede Københavns S-togsnetværk med det kommunikationsbaserede togkontrolsystem (CBTC).
- Vi er meget stolte af at fortsætte og styrke vores succesfulde samarbejde med Banedanmark og DSB for at positionere København som et forbillede for moderne jernbaneinfrastruktur blandt europæiske hovedstæder. Ved at implementere vores førsteklasses signaleringsteknologi inden 2033 vil togene være i stand til at køre automatisk og uden fører. Det vil gøre S-banen til verdens største automatiske bybane, siger Michael Peter, der er administrerende direktør for Siemens Mobility.
Hos DSB er man tilfreds med at kunne lukke kontrakten om CBTC GoA4-opgraderingen, der er et vigtigt element i DSB's program "Future S-bane". Med implementeringen af programmet "Future S-bane" vil S-banen i Hovedstadsområdet udvikle sig til et af verdens største og mest komplekse fuldt automatiserede kollektive transportsystemer, der vil forbedre servicen til passagererne.
- Det sker ikke kun gennem hyppigere frekvens med øget kapacitet og forbedret togdrift under off-peak-operationer, men også hurtigere genopretning efter forstyrrelser og bedre muligheder for at tilpasse trafiktjenesterne til efterspørgslen på kort sigt. DSB ser frem til at fortsætte det succesrige samarbejde med Siemens Mobility, som er udviklet i løbet af de sidste tolv år, for at gøre Københavns S-bane CBTC GoA4-opgraderingen lige så vellykket som den oprindelige CBTC-implementering, siger Jürgen Müller, der er direktør for strategi og togudstyr hos DSB.
- Vi er glade for udsigten til, at Banedanmark og DSB fortsætter arbejdet med Siemens for at forbedre Københavns S-banenet. CBTC-systemet har allerede vist sine fordele, og vi håber, at dette projekt kan løfte S-banen endnu mere, siger Peter Jonasson, der er direktør for byggeri hos Banedanmark.
De nye aftaler betyder også, at de to depoter i Hundige og Høje Taastrup udstyres med radiobaserede kommunikationssystemer, hvilket udvider rækkevidden for alle tog. Desuden vil togstyringssystemet blive udvidet med nye fleksible disponeringsfunktioner, hvilket sikrer en endnu mere problemfri drift i fremtiden.
S-banens kerne-netværk, der har kapacitet til at håndtere op til 84 tog i timen, transporterer over 100 millioner passagerer årligt på i alt 88 stationer fordelt på syv linjer. Københavns S-banesystem er en central del af det kollektive transportsystem i Hovedstadsområdet og betjener omkring 350.000 daglige pendlere.
Siemens Mobility’s Rail Infrastructure-forretningsenhed tilbyder intelligente mobilitetsløsninger samt en bred produktportefølje til forskellige markeder, herunder hovedlinjer, kollektiv trafik og godstog. Siemens Mobility’s CBTC-løsning, Trainguard MT, er den mest udbredte togstyringssystem globalt og anvendes i øjeblikket på 93 metrolinjer med en daglig passagervolumen på over 30 millioner mennesker.
Letbaner/Metro/S-tog
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET