Af: kollektivtrafik
Vejdirektoratet har indgået kontrakt for fire af de fem anlægsentrepriser for den nye jernbane, der skal anlægges over Vestfyn. Sammen med Fynske Motorvej kommer jenbanen til at udgøre en fælles transportkorridor. Med de fire indgåede kontrakter kan Vejdirektoratet sætte gang i det egentlige anlægsarbejde for den ny jernbane
Vejdirektoratet skal anlægge 35 kilometer ny højhastighedsjernbane mellem Odense og Kauslunde, hvor det bliver muligt at køre med op til 250 km/t med persontog. Når den nye jernbanestrækning ligger færdig, er sporene lagt til en kortere rejsetid. Samtidig vil den nye jernbane frigøre kapacitet på den nuværende jernbane, hvor der bliver mere plads til godstog og regionale persontog.
Kontrakterne for de første fire anlægsentrepriser i projektet, som løber frem til 2029, omfatter strækningerne mellem Spedsbjerg og Gribsvad, Gribsvad og Ålsbo samt Kauslunde til Ålsbo på sammenlagt cirka 25 kilometer.
Entreprenøren til den sidste anlægsentreprise fra Spedsbjerg og Odense forventes at være fundet ved udgangen af oktober.
Samlet skal der bygges 34 broer og flyttes cirka 5,5 millioner kubikmeter jord i de fem anlægsentrepriser. Udover anlægsentrepriserne vil der også være entrepriser som indeholder udfletningsanlæggene i Kauslunde og Odense, sporentreprise, kørestrømsanlæg og signalanlæg.
Med de fire underskrevne kontrakter at der indgået aftaler for knap 1,6 milliarder kroner. Projektets samlede bevilling udgør 5,4 milliarder kroner.
Mandag 26. august afholder Vejdirektoratet informationsmøde for naboer i Vissenbjerg Idræts- og Kulturcenter på Idrætsvej i Vissenbjerg. Informationsmødet finder sted fra klokken 19.00 til 21.00 og har først og fremmest fokus på strækningen mellem Kauslunde og Spedsbjerg.
Interesserede kan læse mere om projektet her: