NYHEDER 28. APR 2021 KL. 11:25

Nye ledbusser bidrager til grøn omstilling

Af: kollektivtrafik

Nye ledbusser bidrager til grøn omstilling

Mindre støj og ingen udledning af CO2 er åbenbare gevinster ved de 29 el-ledbusser, der i løbet af foråret kører ud på gader og vej i Aarhus, som i august 2018 indsatte fire elbusser på linje 13, som kunderne er glade for. Forventningen er, at de i alt 33 elbusser vil betyde en årlig CO2-besparelse på cirka 2.500 ton. I løbet af de kommende år vil alle bybusser i Aarhus blive udskiftet med el-busser


Byrådet i Aarhus Kommune har besluttet, at alle bybusser i almindelig drift skal være CO2-neutrale i 2027. I 2020 blev Aarhus udnævnt som fyrtårn for grøn omstilling af kollektiv trafik i forbindelse med indgåelse af en klimasamarbejdsaftale med regeringen. Med en el-dreven letbane og 33 el-busser er Aarhus i gang med den grønne omstilling.

- Vi kan ikke længere bare tale om bæredygtige løsninger, men skal gå forrest, tage ansvar og handle i forhold til den klimaudfordring, vi står overfor. Aarhus har en ambition om at være forrest i den grønne omstilling. Derfor er vores nye elbusser bogstaveligt talt et helt naturligt skridt i den rigtige retning - der samtidig betaler sig i form af klimagevinst og mindre partikelforurening og støj i den centrale del af Aarhus, siger borgmester Jacob Bundsgaard (S).

De nye elbusser er ledbusser af modellen Volvo 7900 Electric Articulated. Busserne er 18,6 meter lange, hvilket er 0,6 meter længere end de ledbusser, kunderne kender fra i dag. El-ledbusserne kører ingen fast rute, men vil blive indsat på afgange med mange passagerer.

El-ledbusserne bliver opladet om natten via ladestandere på busanlæggene.

- Transportdelen er en stor udfordring i vores arbejde for, at Aarhus skal være CO2-neutral i 2030. Derfor glæder jeg mig over, at vi nu indsætter de 29 el-ledbusser, da de er et markant skridt i den rigtige retning mod, at den kollektive trafik bliver grøn og klimavenlig, siger Bünyamin Simsek (V), der er rådmand, Teknik og Miljø, Aarhus Kommune.

Udover miljøgevinsten kan kunderne glæde sig til støjsvage og komfortable busser, der er indrettet med et stort flexareal og lav indstigning.

- Der er fremdrift i den grønne omstilling af kollektiv trafik. Det er vi glade for - både på miljøets og kundernes vegne. Som trafikselskab er det en fornøjelse at tilbyde kunderne transportmidler, der både er klimavenlige, har høj tilgængelighed og høj komfort, siger Midttrafiks bestyrelsesformand, Claus Wistoft.

Alle Aarhus' bybusser i almindelig drift skal være CO2-neutrale i 2027 (de resterende cirka 30 reservebusser følger inden 2030). Busselskabet AarBus står selv for udbuddene af de cirka 180 bybusser - cirka 150 kontraktbusser og 30 reservebusser, der løbende skal udskiftes efterhånden, når de bliver cirka 12 år gamle.


Fakta om de nye el-ledbusser:

  • Busserne er leveret af Volvo Busser
  • Busserne vil blive opladet om natten på et af AarBus’ busanlæg. I løbet af dagen vil natopladningen blive suppleret af endnu en opladning under et kørselsophold på et af anlæggene
  • Busserne kører 100 procent på el. På dage med lave temperaturer er der mulighed for at opvarme busserne med et kombifyr
  • Busserne har 57 faste siddepladser, 2 klapsæder og 67 ståpladser
  • Busserne er meget støjsvage og udleder ikke røg og partikler under kørslen
  • Busserne har god tilgængelighed med lav indstigning og stort flexareal
  • Kunderne kan oplade telefoner og tablets gratis via USB-stik ved alle sæder
  • Den årlige CO2-besparelse i forhold ti de dieselbusser, der erstatter er anslået til at ligge på cirka 2.200 ton


Energi og miljø