Af: kollektivtrafik
Den danske rederikoncern, som blandt andet er kendt for sin færgeforbindelse mellem København og Oslo - senest med Frederikshavn som havn på ruten mellem Danmark og Norge - har sammen med sine partnere ansøgt om EU-støtte til udvikling af en færge, der drives af elektricitet fra et brintbrændselscellesystem, der kun udleder vand. Bæredygtigt fremstillet brint skal produceres af et projekteret offshore vindenergidrevet elektrolyseanlæg i Storkøbenhavn
Gruppen virksomheder vil udvikle en 100 procent brint-elektrisk færge - som udgangspunkt til DFDS’ rute Oslo-Frederikshavn-København - med et brintbrændselscellesystem, der kan producere op til 23 MW til færgens el-motorer.
- De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af sådanne store brændselscelleinstallationer til en elektrisk færge er en monumental opgave. Vi kan kun lykkes i partnerskab med virksomheder, der tilsammen råder over noget af verdens fineste ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør for DFDS.
Partnerskabet, der står bag opgaven, omfatter DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd's Register, Knud E. Hansen, Ørsted og Dansk Skibs Kredit.
- Sammen forventer vi at blive i stand til at gøre disse brændstoftyper og teknologier kommercielt bæredygtige, hvilket er nøglen til industriens transformation til klimaneutralitet. Det er også det ultimative mål for DFDS’ klimahandlingsplan, siger Torben Carlsen.
Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond for at fremskynde processen og i lyset af den offentlige interesse i at udvikle sådan teknologi. Da der ikke findes nogen færger af denne art i verden i dag, og der derfor er betydelig usikkerhed forbundet med det, vil udviklingen af færgen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kunne færgen være i fuld drift på ruten eller andetsteds i 2027.
Brinten til færgens brændselscellesystem skal produceres lokalt i Storkøbenhavn på basis af havvind. Projektet vil undersøge, hvordan man optimalt kan integrere det med det lokale energisystem.
Færgen, der har arbejdsnavnet Europa Seaways, er designet til 1.800 passagerer og har kapacitet til 120 lastvogne eller 380 biler.