Af: Mikael Hansen
De 24,8 meter lange Solaris Urbino Metrostyle busser er lavgulvsbusser i hele længden. Eldriften sikrer jævn, komfortabel og støjsvag kørsel. Det er køretøjer, som har realiseret idéerne om højklasset kollektiv trafik. Kollektiv bustrafik er blevet til et rullede fortov.
Plusbussen er også en nutidig, venlig hilsen til den 35 år gamle forsøgsbus DAB Travolator og dens skaber ingeniøren Preben Louw Pedersen. Travolator betyder netop ”rullede fortov”. Se artiklen her på portalen ”En højklasset vision er realiseret”.
Ud over det lave gulv i hele passagerkabinen har Solaris-bussen også vægt- og energibesparende hjulmotorer, styring på to aksler og en chaufførplads uden betjening af passagerer.
Solaris Urbino Metrostyle er en dobbelt ledbus med et aktivt og et passivt led.
Direktør i Solaris Danmark, Vagn Erik Hvid forklarer:
-Det forreste led er aktivt, det vil sige elektronisk styret for at undgå overbelastning af bussens midterste led, mens det bagerste led er passivt. Bussen bagerste led er ”blot” en trailer, der følger med. Der er styring på forreste og bagerste aksel, så alle dele af bussen kører ad samme bane. Ved en hastighed over 25 km i timen ophæves styringen på den bagerste aksel. Der er for at undgå slingrende kørsel, men det betyder også af det bagerste led af bussen kører i en bredere bane end forvognen.
El-driften
Bussen drives frem af fire elektriske ZF-hjulmotorer, som er placeret på 2. og 3 aksel. Det sikrer en jævn og energibesparende kørsel, og er udtryk for en opdateret drivlinje. Hver motor kan yde 130 kW, som i kortere perioder kan øges til 260 kW - dog med en samlet maksimal effekt på 600 kW, svarende til 820 hK, for at sikre en behagelig kørsel.
Vagn Erik Hvid forklarer:
-På alle elbusser er den tunge gearkasse forsvundet, den er der ikke brug for med en elmotor. Den opdaterede drivlinje betyder, at andre tunge komponenter er forsvundet såsom differentiale. Batterier, klimaanlæg og andre elektrisk drevne systemer kan placeres efter behov. Nyt er selvfølgelig en større og kraftigere buscomputer, som sikkert kan styre de mange elementer i driften – herunder også bussens kommunikation med depotet og leverandøren. Systemerne, der styrer de kundevendte informationsskærme og GPS-systemet til flådestyring og signalprioritering, er leveret af AdiBus.
Batterierne er placeret på taget og har kapacitet til et døgns normal drift. Batterierne har deres eget klimasystem, som sikrer at de hverken bliver overophedet eller afkølet. Dette optimerer batteriernes ydeevne.
Busserne skal oplades én gang i døgnet og det tager ca. 3 timer af opnå en fuld opladning. Opladningen sker altid på Tidebus’ anlæg i Gistrup i Aalborgs sydøstlige udkant.
HVO til opvarmning
Når bussen oplades, skal chaufføren også huske at tanke HVO til bussens varmeanlæg. Busserne er forsynet med en 90 liter stor HVO-tank. HVO er et syntetisk dieselbrændstof produceret på basis af affald, biologiske restprodukter og anden biomasse og er dermed et meget klimavenligt brændstof.
Hvorfor skal man have et oliefyr på en højteknologisk elbus?
Vagn Erik Hvid: - Der er mange hensyn, der skal afbalanceres i forhold til hinanden. Totalvægt og akseltryk skal fordeles på bussens egenvægt og bussens passagerpladser. Hvis bussens klimaanlæg skulle drives af el alene, ville det kræve ekstra batterier, og de er tunge og det koster passagerpladser. Solaris har i samarbejde med Tide Bus og NT valgt et kompromis, hvor der er et oliefyr drevet af HVO som reserve, hvis klima-anlægget trækker for hårdt på batterierne. Skiftene mellem el og HVO styres af bussens computer.
-Det kan selvfølgelig virke paradoksalt, at der skal bruges traditionelt brændstof i en højteknologisk elbus, som på virkelig mange områder er fuldt teknologisk opdateret. Men vi fik altså regnestykket til at gå op, så der blev 153 passagerplader i Plusbussen – mindstekravet var 150 passagerpladser.
Klimaanlægget
Solaris-bussen har et tredobbelt klimaanlæg – tagvarme, radiatorer og blæservarme. Det sikrer et stabilt klima i bussen med styring af temperatur og med aircondition. Vagn Erik Hvid forklarer:
-Bussen er forsynet med et helt nyt og optimeret klimasystem, som kun bruger 2,8 kg kølemiddel. Det hidtidige system brugte 13 kg kølemiddel til en bus af den størrelse.
Døre, kameraer og trafiksikkerhed
Her skal nævnes nogle udvalgte smarte finesser med Solaris Urbino Metrostyle-bussen.
De fire dobbeltdøre åbnes nemt med en trykknap på døren – som i metro og letbane og mange andre bustyper. Man kan også trykke stop på stopknapper fordelt i bussen. Vagn Erik Hvid fortæller:
-Bussen er så lang, at det ikke er nødvendigt at alle døre åbner, når nogen skal ud eller ind. Derfor er bussen opdelt i sektioner og det er kun den nærmeste dør, der åbner, når man trykker stop.
Bussen er forsynet med hele 15 kameraer – nogle ude andre inde i bussen. Hvert kamera har sin særlige funktion, f.eks. er der et cyklistkamera udvendigt i bussen højre hjørne.
-15 skærme til chaufføren er for uoverskueligt, så nogle af alarmerne fra kameraerne vises som lysende lamper eller symboler, forklarer Vagn Erik Hvid og fortsætter:
-Hvis chaufføren trykker på symbolet på skærmen, kommer der enten et billede eller flere detaljer som tekst eller flere symboler. Det giver overskuelighed og sikkerhed, som jo netop er formålet med kameraerne.
Bussen er også forsynet med de nyeste versioner af digitale hjælpemidler til kørslen såsom anti collision warning system og lane assist systemer.
Bussen kan højst køre 60 km i timen, men på flere delstrækninger er der lagt yderligere hastighedsbegrænsninger ind helt ned til 20 km i timen og det styres automatisk af bussens computer via systemet fra AdiBus.
Lang testperiode
Hos Solaris Danmark har man lagt store kræfter i at få de lange elbusser i drift på en bedst mulige måde. Busserne blev leveret allerede i april 2023, og i foråret og sommeren har der været kørt testkørsler først i lukkede områder, senere i traceét og sidste også i blandet trafik – uden passagerer forstås - og i et tæt samarbejde med Tide Bus og deres chauffører.
-Det har betydet meget, at vi har haft mulighed for testkørsel i en lang periode, siger områdechef Claus Børsting, Tide Bus, og fortsætter:
-Der har været stor spænding om de nye, lange busser, og det har været godt for os at teste busserne manøvre-evner og sætte os ind i de mange detaljer. Vi har jo sat elbusser af tre forskellige mærker i drift i 2022 og 2023, og har da krævet øvelse og tilvænning.
Vedligehold
Tide Bus vedligeholder selv elbusserne fra Solaris. Tide Bus’ mekanikere har været på kursus hos Solaris for at sætte sig ind i de mange nye detaljer i elbusserne. Nogle mekanikere har endda fået en tillægsuddannelse i bussens såkaldte MEDCOM-systemer.
-Solaris har desuden leveret den nyeste udgave at fabrikkens flådestyringssystem, Solaris ES Connect, som online overvåger omkring 1000 parametre på busserne, fortæller Vagn Erik Hvid.
Godt samarbejde
Vagn Erik Hvid har kun lovord at fortælle om de nordjyske samarbejdspartnere. Han siger:
-Vi har haft et meget tæt og godt samarbejde med Tidebus, Nordjyllands Trafikselskab og Aalborg Kommune. Der har været mange detaljer at tale om undervejs, og hele forløbet har været præget at stor velvilje og gensidig forståelse.
Vagn Erik Hvid fortæller også, at de 14 busser til Aalborg er de første af modellen Solaris Urbino Metrostyle, der er solgt og sat i drift.
-Der har været meget prestige i projektet - også for Solaris fabrikkerne og Solaris Danmark, slutter han.